Arbeidsjurist nodig? 0882050899 088 - 20 50 899

Mijn werkgever “vergeet” mijn transitievergoeding te betalen. Wat moet ik doen?

Ik ben na 3 jaarcontracten alsnog ontslagen. Ik heb volgens mij recht op een transitievergoeding van minimaal 1 maand. Ik heb mijn eindafrekening wel al ontvangen, maar de transitievergoeding zat er niet bij. Wat moet ik doen om de transitievergoeding te ontvangen?

 

8 Reacties

Robin (arbeidsjurist)
januari 29, 2016 15:22
1
Beste, wanneer de werkgever de transitievergoeding niet binnen 1 maand uitbetaalt moet je als werknemer direct actie ondernemen aangezien je dan binnen 2 maanden (3 maanden na einde dienstverband) naar de kantonrechter toe moet gaan om de transitievergoeding te claimen. Wanneer je dit niet binnen 3 maanden na einde dienstverband doet vervalt het recht op de transitievergoeding.
Gerard Reijn
februari 08, 2016 11:57
2
Ook bij mij is mijn contract na drie contracten in 3 jaar tijd niet omgezet in een vast dienstverband. Begrijp ik goed dat je werkgever automatisch uitbetaald en niets voor hoeft te regelen? Mijn HR manager gaf wel aan dat het geldt voor contracten na juli 2014. Dit is niet juist. Dus ik kan aangeven dat ze verplicht zijn tot uitbetalen. Ik wil de transitievergoeding (deels) gebruiken vooreen opleiding hoe moet ik dat aangeven zodat er geen belasting over wordt afgetrokken?
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:43
1.2
Beste Gerard, het is juist dat de werkgever de vergoeding automatisch uit moet betalen. Dit moet binnen een maand na het eind van het dienstverband gebeuren. Mocht je werkgever de vergoeding niet uit zichzelf betalen, heb je 2 maanden de tijd om de vergoeding te vorderen. Dit is dus een vrij korte termijn. De wet verwacht dat je direct naar de kantonrechter gaat. Je kunt zo'n dure procedure voorkomen door een jurist in te schakelen en dit is dan ook, in dat geval, mijn advies.
Marius Winter financieel adviseur
februari 19, 2016 14:57
2.2
Beste Gerard, je moet tijdig tegen jouw werkgever zeggen dat je jouw transitievergoeding wilt gebruiken voor een opleiding. Ook moet je tijdig een keuze maken voor opleiding + opleidingsinstituut. Dit instituut moet de factuur direct en tijdig naar de werkgever sturen.
jos
juni 13, 2017 05:45
3
Mijn vrouw heeft een vaststellingsovereenkomst waarin staat dat de werkgever van haar zegt dat hij mijn vrouw op 1 juni 2017 een transitievergoeding betaald, tot heden is het niet gebeurt , ondanks 2 x email gestuurd....wat moet mijn vrouw doen ?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 16:11
1.3
Geachte Jos, wanneer uw vrouw tijdens de onderhandelingen juridische bijstand heeft gehad, adviseer ik u contact op te nemen met deze persoon. Indien dit niet het geval is adviseer ik u een jurist in te schakelen. Wij kunnen u hierin bijstaan. U kunt de vaststellingsovereenkomst via onze website vrijblijvend naar ons toesturen.
Hic
juni 17, 2017 00:14
4
Ik ben per 1 juni uit dienst en weet dat ik recht heb op de transitievergoeding. Ook weet ik dat dit wettelijk binnen een maand betaald moet worden. Daarom heb ik vandaag mijn oude werkgever gebeld en gevraagd wanneer ik dit kan verwachten. Als antwoord kreeg ik dat ik binnen 6 weken bericht krijg?! Hoe moet ik hiermee omgaan?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 15:12
1.4
Beste Hic, de transitievergoeding dient inderdaad binnen een maand na het einde van uw dienstverband uitgekeerd te worden. Daarna heeft u nog twee maanden de tijd om achter de betaling van de transitievergoeding aan te gaan. Na deze twee maanden kunt u geen aanspraak meer maken op de transitievergoeding. Wellicht is het verstandig om een jurist in te schakelen. Wij kunnen u hierin bijstaan.

Reageer