0882050899

Ik ben 2 jaar ziek en word ontslagen. Heb ik recht op de transitievergoeding?

Ik ben 2 jaar ziek en word ontslagen. Heb ik recht op de transitievergoeding?

 

192 Reacties

Mirjam (arbeidsjurist)
augustus 11, 2015 16:36
1
Wanneer je 2 jaar ziek bent en je werkgever beëindigd je arbeidsovereenkomst, dan heb je ook recht op de transitievergoeding. Je bent dan immers tenminste 24 maanden in dienst geweest bij de werkgever. De werkgever moet dit binnen een maand na einde dienstverband aan je uitkeren, doet hij dit niet dan moet je snel aan de bel trekken.
Iris
oktober 31, 2015 15:54
1.1
Ik krijg binnenkort een WGA uitkering van 60%. De overige 40% blijf ik werken bij mijn werkgever in mijn eigen functie. Als mijn contract gedeeltelijk wordt beeindigd. Heb ik dan recht op een gedeeltelijke transitievergoeding?
A.Mols
december 30, 2015 21:05
2.1
Ik was ook 2 jaar ziek,ben ontslagen en heb geen transitievergoeding gehad.Kan ik dit nog vragen.
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:59
1.2.1
Beste A.Mols, dat ligt er aan wanneer je ontslagen bent door de werkgever en op welke wijze je bent ontslagen.
erika
juli 23, 2016 18:03
1.1.2.1
Volgende maand de 19 August ben ik 2jaar thuis .Het was al snel duidelijk dat ik door Artrose hoofdzakelijk in handen arbeidsongeschikt was .Nu mijn vraag ,wat kan ik doen als mijn werkgever mij niet ontslaat ?
Funda
maart 12, 2016 10:52
3.1
Ik heb vanaf 30-05-2002 tot en met 30 september 2015 gewerkt bij mijn oude werkgever. Wegens economische redenen is ontslag aangevraagd bij de uwv. Maar ik heb geen transitievergoeding ontvangen. Kan ik hier nu nog werk van maken. Is al wel een half jaar geleden???
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 19, 2016 14:42
1.3.1
Beste Funda, Als de werkgever nalaat om de transitievergoeding uit te betalen dan heeft u in principe 3 maanden tijd na einde dienstverband om aanspraak te maken op de transitievergoeding. Na deze 3 maanden vervalt uw recht op een transitievergoeding.
Pep Peperkamp
juni 21, 2016 12:22
1.1.3.1
Wat als je na 2 jaar voor 80-100% bent afgekeurd door het UWV en je werkgever je niet wil ontslaan ( zegt dat ze de Transitievergoeding niet kan/wil betalen), maar wel per 1 juni de praktijk heeft gesloten. Gaat nu ( zegt ze zelf ) ergens anders bij een andere praktijk werken. Wil niet vertellen waar dan, maar wil geen ontslag aanvragen. hoe nu verder dan??
Vanessa
mei 29, 2016 21:54
4.1
Ik krijg binnenkort ontslag na 2 jaar ziekte. Ihkv de re-integratie ben ik een opleiding gestart op kosten van werkgever. Ik blijf wel stage lopen bij deze werkgever maar is onbetaald. Kan mijn werkgever mij slapend in dienst houden zodat hij geen transitievergoeding hoeft uit te keren, of kan ik zelf eisen ontslagen te worden zodoende transitievergoeding te krijgen?
karen
augustus 25, 2016 19:02
5.1
hoi ik heb een vraag ik ben al twee jaar ziek thuis Door zwangerschap en bevalling. taal noch teken gehoord van me werk in die tijd. nu moeten ze mijn jaar Door betalen. Dit omdat er geen reintriga plicht zijn na gekomen. moet ik mee werken daar aan oom al ben ik arbeidsongeschikt verklaard Door uwv?
Hennie
september 30, 2016 11:39
6.1
Ik heb gisteren ook te horen gekregen dat ik arbeidsongeschikt ben bij UWV. Na 2 jaar ziek zijn. Krijg ik ook nog een vergoeding na 12 jaar in dienst ?
anke
oktober 03, 2016 16:32
7.1
Ik heb van het UWV een IVA-beschikking gekregen. Is de werkgever ook in geval van IVA verplicht de transitievergoeding uit te betalen?
Esther
september 05, 2015 23:17
2
Ik ben meer dan 2 JR ziek, werkgever heeft een loonsanctie gekregen wegens geen goed re-integratie traject. M'n werkgever heeft mij een re-integratie traject nu krijg ik ineens een brief dat ze me toch gaan ontslaan en de kosten voor het re-integratie traject wordt in mindering gebracht op transitievergoeding. Er daarvoor geen toestemming/schriftelijke overeenkomst voor getekend. Mag dit dan zomaar? Nu wil ik zonder duidelijkniet beginnen aan het re-integratie, gaat de werkgever moeilijk doen
Robin (Arbeidsjurist)
september 08, 2015 07:57
1.2
Esther, de werkgever mag niet zomaar kosten aftrekken van de transitievergoeding dat moet altijd met goedkeuring van de werknemer. Daarnaast is de werkgever al vanuit de wet verplicht re-integratiekosten te maken om u te laten re-integreren, de werkgever mag deze kosten niet op de werknemer verhalen of verrekenen met de transitiekosten.
Trude
januari 23, 2016 14:46
2.2
vraag : heb je tijdens een slapend dienstverband recht op ww? Geen loon dus ook geen pensioenopbouw? Is er een voordeel voor de werknemer?
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:58
1.2.2
Beste Trude, wanneer er sprake is van een slapend dienstverband na 2 jaar ziekte kan het zijn dat er een recht bestaat op een WW-uitkering er is inderdaad in de meeste gevallen dan geen sprake meer van een pensioenopbouw. Het voordeel van werknemer is dat er een dienstverband blijft bestaan en dat wanneer een werknemer beter is hij zijn werk weer kan opeisen omdat er nog steeds een dienstverband bestaat.
Esmee
maart 03, 2016 11:24
1.1.2.2
Beste Robin, op basis waarvan kom jij tot de conclusie dat tijdens een slapend dienstverband een recht bestaat op WW? En kan de werknemer dat recht dan ook geldend maken, aangezien er nog steeds sprake is van een arbeidsovereenkomst en deze niet wordt beëindigd?
Robin (arbeidsjurist)
augustus 31, 2016 10:53
1.1.1.2.2
Esmee, Het recht op WW bestaat alleen wanneer een werknemer minder dan 35% wordt afgekeurd. Daarnaast wordt een WW-uitkering toegekend wanneer er sprake is van uren-verlies en niet zozeer bij het beëindigen van het dienstverband.
marinka
september 07, 2015 10:03
3
Ik kom er niet meer uit, mijn man is 27 jaar in dienst met wao verleden. Na 6 jaar opnieuw 2 jaar ziek geweest en nu herkeurd, 16 uur arb geschikt/65/80 wao. Werkgever heeft aan uwv te kennen gegeven geen werk te hebben. Er is geen ontslag aangevraagd, volgens uwv niet noodzakelijk. Mijn man krijgt nu 16 uur ww en uitkering, kan dit zomaar na 27 jaar dienstverband? Ik wordt v kastje naar muur gestuurd dus kom er niet meer uit. Vrijdag naar uwv ivm bezwaar 65/80.Werkgever houdt zich stil...
marinka
september 07, 2015 10:09
1.3
Ik vraag mij af waar je moet zijn voor een antwoord wat ook echt klopt, hoop dat jullie dat kunnen geven. Heb ook mijn twijfels aan rechtsbijstand, dit mede omdat het inmiddels een zeer complexe zaak is geworden die nu al ruim 2,5 half jaar duurt....
marinka
september 07, 2015 23:33
1.1.3
Als mijn man vrijdag alsnog voor 80-100 wordt afgekeurd kan werkgever hem dus gewoon slapend in dienst houden en hoeft hij niets te betalen, begrijp ik dat goed?
Robin (Arbeidsjurist)
september 08, 2015 07:55
1.1.1.3
Marinka, de werkgever is niet verplicht de arbeidsovereenkomst op te zeggen waardoor er inderdaad geen transitievergoeding betaald hoeft te worden.
Claudia
september 17, 2016 19:13
2.1.3
FNV de vakbond bellen!
Anne
september 10, 2015 09:54
4
In oktober ben ik twee jaar ziek. Ik ben door het uwv voor 100% afgekeurd. Wat als mijn werkgever de arbeidsovereenkomst niet beeindigt om zodoende onder de transitievergoeding uit te komen? Heb ik dan nog rechten?Bijvoorbeeld bij 25 jarig dienstverband? Of kan ik (bij wijze van spreken) over een paar maanden aankloppen en zeggen dat ik weer kom werken?
Robin (arbeidsjurist)
september 11, 2015 12:44
1.4
Anne, wanneer de werkgever het dienstverband niet wil beëindigen kunt u op elk moment aankloppen bij de werkgever voor werk, er bestaat immers nog een arbeidsovereenkomst. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat uw pensioenopbouw blijft doorlopen (verschilt per pensioenfonds) tijdens een volledige arbeidsongeschiktheid gedurende het dienstverband.
Anne
september 16, 2015 12:14
1.1.4
Beste Robin, Dank u voor uw reactie. Toch voor alle duidelijkheid nog een vraagje. Ik word dus voor 100% afgekeurd en krijg met ingang van oktober een iva-uitkering. ik heb dan toch recht op de Transitievergoeding? Het uwv, waar ik geïnformeerd heb, zegt hier niet meer van te weten dan dat het geen invloed heeft op de uitkering. Hartelijke groet, Anne
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 19, 2016 16:28
1.1.1.4
Beste Anne, De werkgever is in beginsel verplicht om een transitievergoeding te betalen als het dienstverband met een langdurig zieke werknemer (langer dan 2 jaar ziek) wordt beëindigd.
Arnold
september 30, 2016 14:51
2.1.4
Hallo Robin ik ben nu 3 jaar thuis 100% afgekeurd maar de werk gever heef mij op een nul uren contract gezet ik krijg geen Transitievergoeding en ook gaat mijn pensioen opbouw niet door
noor
september 15, 2015 13:33
5
Ik had een vraag ik ben inmiddels na 3 jaar afgekeurd inverband bedrijfsongeval krijg een uitkering hoelang kan mijn bedrijf mijn in slapende dienst houden om geen transitievergoeding en mijn snipper en atv dagen van bijna 200 uur uit te betalen
Robin (arbeidsjurist)
september 21, 2015 08:07
1.5
Noor, de werkgever heeft geen verplichting om een arbeidsovereenkomst te beëindigen wanneer de loondoorbetalingsverplichting is gestopt. De werkgever kan dus tot aan uw AOW-gerechtigde leeftijd uw arbeidsovereenkomst slapend houden. Dit betekent wel dat wanneer u weer 100% kan werken u de werkgever kan verplichten u van werk te voorzien, er bestaat immers nog steeds een arbeidsovereenk
johan
juni 01, 2016 23:41
1.1.5
u zegt niets van de snipperdagen, vakantiedagen en atv dagen...?????? bestaan er hierover ergens uitspraken????
Annie
september 16, 2015 17:01
6
Gaat de Transitievergoeding van een IVA uitkering af.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 01, 2015 10:14
1.6
Beste Annie, de transitievergoeding is niet van invloed op de IVA uitkering.
Ana
maart 03, 2016 22:04
1.1.6
Mij man gaat met 68 weken vervoegde iva aanvragen heeft hij recht op transatie vergoeding
Marianne
september 22, 2015 20:35
7
Mijn werkgever wil graag dat ik vervroegd iva aanvraag, na 8 maanden ziektewet. Arbo denkt ook dat ik niet meer aan het werk kom. Ikzelf ook niet. Heeft dit gevolgen voor evt transitievergoeding?Ik ben 23 jaar in dienst.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 01, 2015 10:17
1.7
Beste Marianne, de transitievergoeding wordt betaald als je dienstverband eindigt en staat los van de IVA aanvraag.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 01, 2015 10:17
2.7
Beste Marianne, de transitievergoeding wordt betaald als je dienstverband eindigt en staat los van de IVA aanvraag.
Elly
november 19, 2016 19:46
3.7
Marianne, hou wel rekening met het feit dat bij een IVA uitkering geen recht meer op arbeidskorting is waardoor je netto minder overhoudt,werkgever vult wel aan maar UWV houdt dan loonheffing in, als je dan UWV en restloon bij elkaar optelt kom je netto lager uit dan je ziektewet salaris mits die 100% is.
Henriette.Halmans
oktober 01, 2015 14:21
8
Ik heb sinds 1 jaar een wga uitkering naar aanleiding van een bedrijf ongeval [rechterschouder protégé]Ben echter wel al 3 jaar ziek met dit geval,verder is er ook aansprakelijkheid erkent.Nu wil het bedrijf mij onslaan via het uwv, Wat is nu verstandig "de transitievergoeding van mijn bedrijf aanvaarden of de kantonrechterformule aangaan.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 02, 2015 10:19
1.8
Beste Henriette, als je werkgever via het UWV een ontslagvergunning heeft gekregen, heb je helaas geen onderhandelingsruimte voor een vergoeding. Je krijgt dan wel de transitievergoeding als je langer dan twee jaar in dienst bent. Mocht je werkgever een voorstel hebben gedaan om het dienstverband te beëindigen, is er wellicht nog wel ruimte voor een vergoeding. Hierbij kan gekeken worden naar de kantonrechtersformule. Een jurist kan je hierover adviseren.
Joy
oktober 03, 2015 22:34
9
op 31 oktober wordt mijn dienstverband na 7 jaar en 6 maanden beindigd. Wegens ernstige hersenziekte kom ik in de WIA heb ik dan recht op een transitievergoeding?
Anne (arbeidsjurist)
oktober 05, 2015 08:44
1.9
Beste Joy, nu je dienstverband langer dan twee jaar heeft geduurd en de werkgever deze beëindigd, heb je inderdaad recht op de transitievergoeding. Deze vergoeding staat los van andere uitkeringen. Je werkgever moet de vergoeding binnen een maand na het einde van je dienstverband betalen.
Petra
oktober 13, 2015 15:26
10
Goedemiddag, Ik heb een vaststellingsovereenkomst ontvangen. Ik werk er bijna 18 jaar waarvan 2 ziek. Ik ontvang een IVA-uitkering. Echter, mijn eerste ziektedag was gemeld op 26 februari. In de vaststellingsovereenkomst staat dat ik op 7 februari 2016 uit dienst treed, mag dit? Er is dan toch niet voldaan aan de 104 weken?
Petra
oktober 13, 2015 15:33
1.10
Ik ben vergeten aan te geven dat de eerste ziektedag aldus op 26 februari 2014 was
Anne (arbeidsjurist)
oktober 14, 2015 09:58
2.10
Beste Petra, als je een IVA-uitkering ontvangt, krijg je geen loon meer van je werkgever. Je kunt dan akkoord met een vaststellingsovereenkomst als deze juridisch goed in elkaar zit. Ik raad je aan de overeenkomst door een jurist te laten controleren. Zeker nu je twijfelt over de einddatum. Ik heb te weinig informatie voor direct advies. Nu je dienstverband langer dan twee jaar heeft geduurd, heb je recht op de transitievergoeding.
Miranda
oktober 29, 2016 10:56
3.10
Je hoef volgens mij je vaststellings overeenkomst niet te accepteren als jij er niet mee eens bent , als je niets tekent moet werkgever volgens mij bij Het uwv je onslag gaan aanvragen ,tenmonste zo is het bij mij gegaan.
liesbeth
oktober 14, 2015 13:20
11
ik ben in januari twee jaar ziek heb al een wao uitkering van 35% wacht op herkeuring als ik dan voor 100% wordt afgekeurd kan mijn werkgever mijn contract dan ontbinden en heb ik dan toch nog recht op transitie vergoeding
Anne (arbeidsjurist)
oktober 15, 2015 09:06
1.11
Beste Liesbeth, uw werkgever kan inderdaad na twee jaar uw dienstverband beëindigen. In plaats van loon krijgt u dan een uitkering. Uw dienstverband kan beëindigd worden via een procedure bij het UWV of via afspraken in een overeenkomst. Deze overeenkomst moet juridisch kloppen en ik raad u dan ook aan de stukken door een jurist te laten controleren. Ook bij deze manieren van beëindiging van uw dienstverband heeft u recht op de transitievergoeding.
liesbeth
februari 16, 2016 16:02
1.1.11
bedankt voor het antwoord nu nog een vraagje ook als ik ziek uit dienst ga heb ik dan recht op ww
Maria
oktober 14, 2015 18:34
12
Ik werk via uitzendbureau vanaf 17 mei 2012 bij dezelfde financiële bedrijf. Op 17 november 2015 eindigt het contract en wordt niet meer verlengd. Doordat ik mijn vakantie uren opneem, ben ik tot 6 november 2015 werkzaam. Wordt de transitievergoeding berekend vanaf 17 mei 2015 of vanaf ingangsregeling 1 juli 2015. En zal er berekend moeten worden tot 17 november of tot 6 november 2015.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 15, 2015 09:10
1.12
Maria, voor de berekening van transitievergoeding wordt inderdaad gekeken naar de hele duur van je dienstverband, dus vanaf 17 mei 2012. Verder loopt je dienstverband tot 17 november 2015 en dus wordt de transitievergoeding tot 17 november 2015 berekend. Dat je in de laatste periode vakantiedagen opneemt, verandert niet de einddatum van je contract.
liesbeth
oktober 20, 2015 13:44
13
kan je in beroep tegen een slapend dienstverband
Anne (arbeidsjurist)
oktober 21, 2015 09:10
1.13
Beste Liesbeth, werkgevers kiezen er steeds vaker voor om een dienstverband door te laten lopen na twee jaar ziekte van de werknemer. Op deze manier hoeven ze de transitievergoeding niet te betalen. Helaas kun je niet in beroep om alsnog de transitievergoeding te krijgen. Als je alsnog beter wordt, kun je wel weer bij je werkgever aankloppen voor loon. Je dienstverband bestaat dan immers nog.
john k
oktober 27, 2015 16:33
14
In oktober 2007 heeft mijn werkgever mij overgenomen van het uitzend bureau na mij vanaf december 2006 eerst een jaar te hebben ingeleend via uitzendbureau X. Ik was echter aaneengesloten al langer in dienst van uitzendbureau X en wel vanaf Augustes 2005. Moet voor de transitievergoeding me huidige werkgever rekening houden met alleen het jaar welke ze mij hebben ingeleend of met de gehele periode dat ik aaneengesloten voor dat uitzendbureau heb gewerkt ??
john k
oktober 27, 2015 16:42
15
2e deel: ik ben nu 2 jaar ziek. moet voor het bepalen van het loon voro de transitievergoeding gekeken worden naar de periode voordat ik ziek werd of tijdens de ziekteperiode. Ik begrijp dat het voor het basis salaris zo is echter ik heb tijdens de twee jaar ziekte geen overuren gedraaid maar in de 3 jaar voor ik ziek werd wel gemiddeld 40 per maand. dient de berekeningsperiode van 12/36 maanden verlengd te worden met de twee jaar ziekte ? zodat alle overuren en dergeljike wel worden meegenomen
Anne (arbeidsjurist)
oktober 28, 2015 08:50
1.15
Beste John, voor de berekening van de transitievergoeding wordt gekeken naar je laatst verdiende salaris. Verder wordt gekeken naar het aantal jaar dat je bij de werkgever in dienst bent. Als je via het uitzendbureau dezelfde functie uitgevoerd hebt, telt deze periode mee. Als je vanaf 2005 via het uitzendbureau voor deze werkgever werkzaamheden uitgevoerd hebt, telt dus de hele periode mee.
John k
oktober 28, 2015 17:34
1.1.15
Beste Anne bedankt voor je reactie, hoe zit het dan met dat er na 104 weken ziekte er geen overeengekomen arbeidsduur en salaris meer is, dient er dan niet voorverlenging plaats te vinden waarbij de periode van ziekte buiten beschouwing wordt gelaten voor wat betreft de bepaling van de arbeidsduur en looncomponenten ?
Anne (arbeidsjurist)
oktober 30, 2015 09:09
1.1.1.15
Beste John, voor de berekening wordt gekeken naar je laatst verdiende salaris en de duur van je dienstverband. Mocht je na de betaling van de vergoeding twijfelen of deze klopt, kun je contact opnemen met een jurist. Overigens kan een werkgever ook voor kiezen het dienstverband te laten bestaan, om zo de transitievergoeding niet te hoeven betalen.
John k
oktober 30, 2015 13:23
1.1.1.1.15
Hallo Anne, bedankt voor je reactie. Helaas geen reactie op de vraag of er geen voorverlenging dient plaats te vinden. Na 104 weken ziekte en toekenning WIA is er geen overeengekomen arbeidsduur meer, de regeling zegt dan toch duidelijk dat er dan voorverlenging dient plaats te vinden indien er sprake is van ziekte, staking of verlof, en dat er dan voor de vaste en losse emolumenten naar de de gemiddelde resp 12/36 maanden voor deze periode gekeken dient te worden. Wat klopt hier dan niet aan?
Robin (arbeidsjurist)
november 03, 2015 10:13
1.1.1.1.1.15
John, de voorverlenging is in principe bedoeld bij het bepalen of iemand recht heeft op een WW-uitkering. Bij twee jaar ziekte is er wel degelijke een overeengekomen arbeidsduur namelijk de arbeidsduur dat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst. Dat de werkgever geen loondoorbetalingsverplichting meer heeft betekent niet dat alle afspraken in een arbeidsovereenkomst komen te vervallen. Wanneer u inhoudelijk advies wil hebben kan ik u adviseren contact op te nemen met een jurist.
Anne
november 01, 2015 10:22
16
In juli is mijn werkgever gestart met een sociaal plan om alleen nog verder te willen met geschoold personeel.Ik kreeg de mogelijk of na school of eruit. Ben gestart met de opleiding maar deze is veel te zwaar aangezien ik als vooropleiding niet voldoende geschoold ben.Heb ik nu ook nog recht op een transitievergoeding.Ik ben nu gestopt met de opleiding en werk al 34 jaar voor deze grote thuiszorgorganisatie.
Robin (arbeidsjurist)
november 03, 2015 10:16
1.16
Anne, het verschilt per situatie waar een werknemer recht op heeft. U geeft aan dat er sprake is van een Sociaal Plan in de meeste gevallen staat er in het Sociaal Plan waar u recht op heeft. Verder is er van belang of er sociale afspraken zijn gemaakt met vakbonden voor een afvloeiingsregeling bij ontslag, wanneer dit het geval is dan gelden deze afspraken en niet de transitievergoeding. Wanneer u verdere informatie wil hebben kunt u de stukken naar ons opsturen zodat ik de stukken kan inzien.
drent
november 17, 2015 02:39
17
als je niet meer kunt werken. ook niet na 2 jaar ziek zijn krijg hoogwaarschijnlijk iva hoe kan een baas dan slapend contrackt geven, kan immers niet meer werken wordt alleen maar minder,waarom kan ik hier niet tegen in beroep gaan?
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:50
1.17
Beste Drent, je kan hier niks tegen doen omdat de werkgever KAN opzeggen na 2 jaar ziekte maar dit dus niet verplicht is. Je kan daarom de werkgever niet verplichten de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Wel kan je er zelf voor kiezen om te beëindigen maar dan heb je geen recht op een transitievergoeding.
Cynthya
november 18, 2015 09:27
18
Ha Drent, Zeker als er sprake is van een IVA zou je wel iets kunnen doen. Je werkgever gedraagt zich namelijk onbehoorlijk (niet als goed werkgever) en is dus verwijtbaar. Je kunt dan zelf ontslag vragen en daarbij meer vragen dan de transitievergoeding, omdat je werkgever ernstig verwijtbaar handelt. Immers is er bij een IVA geen andere reden te bedenken het dienstverband te laten bestaan anders dan de transitievergoeding te ontduiken. Maar er zit een risico in dat je niks krijgt.
Dorine
april 28, 2016 14:42
1.18
Het is toch vreemd dat een werkgever je slapend in dienst kan houden bij een afkeuring. Bij mij moet een commissie hierover oordelen. Terwijl ik ongeneeslijk ziek ben.
evelien
november 22, 2015 20:15
19
beste robin ik ben oktober 2013 ziek geworden en inmiddels voor 100 procent afgekeurd. heb sinds november 2014 een vervroegde iva uitkering van het uwv. heb meerdere malen kontakt opgenomen met mijn [ex] werkgever ivm beëindiging van mijn kontrakt maar ze reageren nergens op. ik heb meerdere malen kontakt opgenomen en dan krijg ik als antwoord . we zoeken het uit maar ik hoor gewoon helemaal niks. heb ik recht op transitievergoeding.? ik wil graag weten waar ik aan toe ben.
Anne (arbeidsjurist)
december 02, 2015 16:20
1.19
Beste Evelien, je werkgever hoeft het contract niet te beëindigen. Je werkgever mag het dienstverband door laten lopen. Dit heet dan een slapend dienstverband. Als je later beter bent, moet je werkgever je loon wel weer uitbetalen. Je ontvangt alleen de transitievergoeding als je dienstverband echt beëindigd wordt.
evelien
december 03, 2015 21:24
1.1.19
beste anne bedankt voor je reactie maar mijn gezondheid wordt alleen maar slechter. ik heb copd cold iv en een goedaardige hersentumor. alles is via uwv geregeld en ben voor 100 procent afgekeurd en zal door mijn slechte gezondheid nooit meer kunnen werken. daarom is mijn vraag. mijn werkgever weet dit maar ik heb het idee dat ze mij gewoon geen transitievergoeding willen uitbetalen.
Anne (arbeidsjurist)
december 04, 2015 10:30
1.1.1.19
Beste Evelien, dat klinkt als een vervelende situatie. Je werkgever hoeft je contract niet te beeindigen. Als ze niet op jou reageren, is de kans groot dat je werkgever er voor kiest het dienstverband te laten voortduren. Ze hoeven dan de transitievergoeding niet uit te betalen. De werkgever mag dit doen.
Joke van Veluw
december 09, 2015 14:42
20
Ontvang een IVA-uitkering (100%). Uitdienst m.i.v. 1 februari 2016. Pensioenopbouw bij werkgever eindigt. Hierdoor is er een te kort van 10 jaar opbouw van mijn pensioen. Is/wordt dit in een transitievergoeding meegenomen? Graag advies in deze. Met vriendelijke groet, Joke van Veluw
Anne (arbeidsjurist)
december 11, 2015 16:03
1.20
Beste Joke, de transitievergoeding wordt berekend op basis van je laatst verdiende loon. Er wordt geen rekening gehouden met het pensioen of de opbouw die je mist. De pensioenopbouw stopt op het moment dat je dienstverband eindigt. Ik raad je aan financieel advies in te winnen.
Bianca
december 16, 2015 01:26
21
17 december ben ik voor 104 weken ziek na 23 jaar vastdienstverband mijn werkgever stopt met betalen. Wia is afgekeurd bezwaarschrift wordt gemaakt. Heb ik nu wel recht op ww totdat de uitspraak is of kan ik beter afwachten. Mijn pensioen loop dat nog wel aangezien ik geen ontslag krijg?? Met vriendelijke groet
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:35
1.21
Beste Bianca, je moet jezelf inderdaad melden bij het UWV voor de WW uitkering. Of je deze krijgt, hangt van alle omstandigheden van het geval af. Ik kan dit nu niet beoordelen. Ik raad je aan een jurist om advies te vragen in deze situatie.
Hans
december 17, 2015 17:23
22
ik ben miv okt 2014 ziek, werkgever wil dat ik IVA aanvraag (68 weken) wat betekent dit voor mijn transitievergoeding? Heb ik bij een slapend dienstverband recht op periodieke verhoging, pensioenopbouw en vaste elementen als vaste onregelmatiheidstieslag, diplome toeslag etc?
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:37
1.22
Beste Hans, als je een WIA uitkering krijgt, stopt je loon. Je krijgt in plaats van je loon de uitkering. Omdat je geen loon meer krijgt, ontvang je de periodieke verhogingen niet. Ook wordt er geen pensioen opgebouwd. Als je werkgever het dienstverband wil beëindigen, heb je recht op de transitievergoeding. Als je werkgever het dienstverband slapend houdt, dan krijg je geen transitievergoeding.
Germa Pouls
december 20, 2015 17:48
23
3 Februari ben ik 2 jaar gedeeltelijk voor 5 uur in de ziekte wet. 16 uur werk ik op loonwaarde. Misschien hebben ze een passende werkplek voor 15 uur, waarin ik van loonschaal 40 naar 15 ga,dus flink met het loon naar beneden. Hoe kan ik het maximale eruit halen?
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:39
1.23
Beste mevrouw Pouls, ik begrijp dat je vanuit de wet Poortwachter misschien een andere functie krijgt. Je wilt er het maximale uithalen. Ik raad je aan een jurist te raadplegen om de mogelijkheden te bespreken. Wij kunnen je uiteraard ook helpen. Ik ontvang dan graag meer informatie van je.
Frannie
december 22, 2015 19:53
24
cao heeft regeling dat het 2e ziektejaar 70% van salaris is. Dit zou op 1 april 2015 zijn ingegaan, ware het niet dat ik miv mei 2015 een vervroegde IVA heb. Werkgever wil dienstverband desgevraagd eerder beeindigen met inachtneming van transitievergoeding. Alleen is er onduidelijkheid over welk salarisbedrag moet worden gerekend.. Is dit het salaris voordat ik ziek werd, het salaris van 70% of het bedrag van de iva uitkering?? Wie kan helderheid geven??
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:41
1.24
Beste Frannie, in dit geval moet het laatst verdiende loon als uitgangspunt worden genomen, dus het loon (100%) dat je nu verdient. Ik raad je aan een jurist naar de beëindiging van je dienstverband te laten kijken. Omdat dit een juridisch document is, moeten de stukken er correct uitzien. Uiteraard kunnen wij je daarbij helpen.
Remko
oktober 16, 2016 15:25
1.1.24
Heb een gerelateerde vraag. Meer dan 2 jaar ziek met 80-100% WGA. Salaris is in deze met 20% gekort ivm ziekte. Welk bruto salaris moet nu voor de transitie berekening gebruikt worden. Het 100 % bedrag of het 80% bedrag.
jeff
december 24, 2015 15:42
25
mijn werkgever wil mij na 2 jaar ziekte en een 1 jaar loondoorbetalingsverplichting van het uwv toch ontslaan wegens arbeidsongeschiktheid.de loondoorbetaling was per 1 oktober 2015 gestopt ik ben in vaste dienst en heeft de wergever mijn salaris in november gekort op de 70%wat wettelijk mag maar nu mijn vraag in de maand november ben ik6 dagen ziek geweest ivm een operatie mijn werkgever heeft deze dagen niet betaald hij zegt dat ik dan toen maar ww moest aanvragen mag dit?
Anne (arbeidsjurist)
januari 05, 2016 10:42
1.25
Beste Jeff, je geeft aan dat je ruim twee jaar ziek bent en dat de loondoorbetaling per 1 oktober 2015 is gestopt. Ook geef je aan dat je loon in november 2015 gekort is. Als je loondoorbetaling stopt, krijg je dus vanaf oktober 2015 geen loon meer. Voor mij is niet duidelijk hoe het loon in november 2015 dan betaald wordt. Als je in november 2015 nog wel loon hebt ontvangen, moeten in principe de extra ziektedagen in november wel betaald worden.
pieta
december 29, 2015 15:42
26
Ik heb mijn vakantieuren en transitievergoeding gehad heeft dit invloed op mijn wia (iva) uitkering,mijn opgebouwde vakantiegeld wel,maar de c andere 2
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:44
1.26
Beste Pieta, de uitbetaling van de transitievergoeding heeft geen invloed op de WIA uitkering. Deze twee staan los van elkaar.
Kees Kater
januari 12, 2016 17:20
27
De werkgever van mijn 100% afgekeurde zoon wil hem na twee jaar ziekte met wederzijds goedvinden ontslaan, geen vergoeding dus. Als hij weigert wordt hij op een slapend contract gezet en wordt de transitievergoeding ontlopen. Hoe lang kan zo'n situatie voortduren en wat kun je eventueel doen om tot een ontbinding met transitie te komen.
Anne (arbeidsjurist)
januari 13, 2016 12:03
1.27
Beste Kees, op het moment dat je van de werkgever van je zoon een vaststellingsovereenkomst hebt ontvangen, heeft zijn werkgever aangegeven dat hij afscheid van hem wil nemen. Je kunt dan een tegenvoorstel doen en hierbij de transitievergoeding meenemen. Ik raad je aan hiervoor een jurist in te schakelen.
Belin
januari 19, 2016 17:05
28
Beste, Ik ben voor bijna 63 % arbeidsongeschikt en krijg een WGA uikeriring. Mijn werkgever is eigen risico drager. Blijft mijn dienstverband bestaan na 104 weken ziekte?. Of wordt ik ontslagen?. Met vriendelijke groet, Belin
Robin (arbeidsjurist)
januari 22, 2016 11:59
1.28
Beste Belin, de werkgever bepaalt of hij de arbeidsovereenkomst gaat beëindigen. Hij is echter niet verplicht de arbeidsovereenkomst te beëindigen na 2 jaar ziekte u blijft dan in dienst, dit heet ook wel een slapend dienstverband.
mans
januari 21, 2016 14:29
29
mijn man is 2 jaar ziek zijn baas wil hem niet onstslaan maar slapend in dienst houden nu heeft hij een nieuwe baan op 0 uren contract is hij nu verplicht om ontslag te nemen bij zijn oude baas?
Robin (arbeidsjurist)
januari 22, 2016 12:01
1.29
Beste Mans, het kan zijn dat er in de arbeidsovereenkomst van de hudige werkgever staat dat er een verbod op nevenwerkzaamheden is. Dit betekent dat uw man geen andere werkzaamheden mag verrichten zonder toestemming van de huidige werkgever. Hierdoor kan er een verplichting ontstaan dat hij dan ontslag moet nemen. Verder is het wettelijk wel mogelijk twee dienstverbanden te hebben wanneer een dergelijk verbod niet bestaat.
Elisa
januari 26, 2016 08:17
30
Ik heb het eerste ziekte jaar ruim 6maanden 60% gewerkt. De laatste 4 maanden ben ik volledig ziek geweest. Ik wordt nu gekort in het 2e ziektejaar voor 30%. Daarnaast ben ik er niet opgewezen dat ik gekort zou worden, en kon dus geen maatregelen treffen om de financiële tegenslag op te vangen. (Zoals opzeggen vd kinderopvang ed) Mag dit op deze manier, en heeft het zin om te vragen of ze mij tegemoet kunnen komen door mij later te korten omdat ik wel gewerkt heb het eerste ziekte jaar?
Robin (arbeidsjurist)
januari 29, 2016 15:28
1.30
Beste Elisa, wettelijke gezien hoeft de werkgever maar 70% van het loon te betalen gedurende beide ziektejaren. Dat de werkgever het eerste jaar 100% loon heeft betaald is al meer dan het wettelijk vereiste. De werkgever mag het dus op deze wijze doen en helaas kan ik u daar geen ander antwoord op geven. Ook met betrekking tot het later ingaan kan ik enkel aangeven dat wettelijk gezien u daar geen grondslag voor heeft.
suzan
februari 03, 2016 17:02
31
Beste arbeidsjurist, mijn man is 2 jaar lang ziek geweest en hij is 100% afgekeurd en krijgt een wia. De werkgever houd hem slapend, tot zover begrijp ik het dat je geen recht heb op de transactievergoeding enz. Maar ik wel een vraag om de vakantieuren die hij heeft opgeboud mogen ze die houden en hoeven ze die dan ook niet uit tebetalen? Ik wil graag dat de vakantiedagen/uren uitbetaald gaat worden? wat zijn zijn rechten? Kunt u mij aub daar een antwoord opgeven bedank
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:55
1.31
Beste Suzan, de wet is zeer duidelijk met betrekking tot het uitbetalen van de wettelijke vakantiedagen en dit mag wettelijk gezien niet. Verder is het zeer onduidelijk wat de rechten zijn met betrekking tot vakantiedagen na 2 jaar ziekte en kan ik op deze weblog geen antwoord hierover geven.
kitty
februari 11, 2016 09:12
32
vraag mijn man is meer dan 2 jaar ziek, werkgever heeft loonsanctie gekregen en moet tot nov 2016 loon betalen. hij heeft 1e en 2e spoor niet goed gedaan. mijn man heeft twee weken gewerkt onder dwang, in het weekend moest er weer een ambulance komen. nu is hij weer 100% arbeid ongeschikt. UWV heeft de Wia is afgekeurd , bezwaar gemaakt tegen de beslissing. Arboarts zegt als loonsanctie over is mijn man helemaal niets meer krijg . alleen socialedienst uitkering.is dat zo?
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:47
1.32
Beste Kitty, in principe zal de situatie per november 2016 opnieuw door het UWV beoordeeld worden. Mocht je man dan geen uitkering krijgen, zal hij WW kunnen aanvragen. Mijn advies is een jurist in te schakelen omdat dit vaak een vrij ingewikkelde situatie is.
Leroy
februari 11, 2016 11:40
33
Beste arbeidsjurist. Ik ben al ruim meer dan 2 jaar ziek (80/100% afgekeurd) en nu is het zo dat mijn werkgever mij middels een vastellingsovereenkomst wilde ontslaan. Ik heb geweigerd te tekenen omdat er niks over een mogelijke transitievergoeding in stond. Ik heb er nog wel naar gevraagd maar mijn emails worden niet meer beantwoordt. Ik heb mijn vakantie uren uitbetaald gekregen en op de specificatie staat vermeld dat ik uit dienst ben getreden. Ik weet niet of ik dit nog een slapend dienstver
Leroy
februari 11, 2016 11:43
1.33
band moet noemen. Is mijn werkgever nu niet verwijtbaar? Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen. Mvg
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:48
1.1.33
Beste Leroy, nu op je arbeidsovereenkomst staat dat je uit dienst getreden bent, is het zaak snel actie richting de werkgever te ondernemen. Dit is namelijk niet de juiste manier om het dienstverband te beëindigen. Ik raad je aan juridisch advies in te winnen.
Martin
februari 13, 2016 07:41
34
Vraagje. Mijn werkgever bestaat uit diverse dochters wij zijn in de loop van de jaren verplicht van de ene dochter over gezet naar de andere. nu ben ik bijna 2 ziek en de iva is aangevraagd en goedgekeurd door de uvw. Nu komt mij werkgever met een andere datum van in diensttreding, hun geven op, als in indienst de laatste dochter van het bedrijf 2010, maar op mijn loonstrook staat wel indienst 2004. wat kan ik verwachten?
Martin
februari 13, 2016 07:56
1.34
Kreeg ooit dit antwoord op mijn vraag over de datum. Je bent op 04-01-2010 in dienst gekomen bij ** met anciënniteit vanaf 15-06-2004, welke datum kan ik verwachten met de vergoeding?
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:50
1.1.34
Beste Martin, je werkgever heeft aangegeven dat voor de anciënniteit de eerste datum, namelijk die van 2004, telt. De transitievergoeding moet dan ook vanaf 2004 berekend worden. Overigens hoeft je werkgever je dienstverband niet te beëindigen nu de IVA is goedgekeurd. Als er wel een voorstel tot beëindiging wordt gedaan, raad ik je aan een jurist mee te laten kijken naar het voorstel.
Jolanda
februari 19, 2016 18:23
35
Beste, Een vriend van mij is in dienst bij een gemeente, en een jaar ziek, de werkgever wil nu versneld een IVA procedure starten bij het UWV, de verwachting is dat betrokkene niet meer aan het werk zal kunnen. Per 1 januari 2017 zal het ontslag recht inclusief transitievergoeding ook voor ambtenaren gelden, betrokkene zou dan recht hebben op transitievergoeding en nu niet, wat is wijsheid en in hoeverre is het duidelijk dat de transitievergoeding dan ook voor hem geldt?
Anne Jan
februari 29, 2016 23:13
36
Ik ben 2 jaar ziek geweest. Mijn werkgever stopt loonbetaling, weigert ontslag te verlenen en gaat over op slapend dienstverband. Ik vind een andere baan. Mijn werkgever stelt dat werken bij een andere werkgever gelijk staat aan ontslag nemen en wil daarom het slapend dienstverband beëindigen zonder transitievergoeding uit te betalen. Staat hij in zijn recht?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 01, 2016 10:36
1.36
Anne Jan, een werknemer kan meerdere banen tegelijk hebben dus de stelling van de werkgever klopt in de meeste gevallen niet. Het hangt er bijvoorbeeld van af of er een verbod op nevenactiviteiten in uw contract is opgenomen of niet. Het is waarschijnlijk dat u het slapend dienstverband niet hoeft te beëindigen. Wanneer de werkgever wil beëindigen dan dient hij de transitievergoeding te betalen.
Albert
maart 14, 2016 16:23
37
Mijn echtgenote is voor 80 tot 100% afgekeurd door het uwv en ontvangt vanaf deze maand een vga-uitkering. De werkgever is het er niet mee eens en wil een iva-uitkering voor haar, wat ook terecht is want ze kan gewoon niet meer werken. Daarnaast wordt haar contract de komende 10 jaar slapend gehouden en hoeft de werkgever geen transitievergoeding te betalen. Kan en mag dit?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 15, 2016 07:35
38
Albert, de werkgever mag na 2 jaar de arbeidsovereenkomst beëindigen maar is niet verplicht dit te doen. De werkgever mag een slapend dienstverband aanhouden met een werknemer en hoeft daarom geen transitievergoeding te betalen aan de werknemer.
maurits
maart 16, 2016 08:54
39
ik krijg vanaf maart een WIA uitkering van 80tot 100% nu wil mijn werkgever mij een slapend dienstverband geven en mijn opgebouwde uren en vakantiegeld niet uitbetalen mag dat?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 16, 2016 12:22
1.39
Maurits, de werkgever mag na 2 jaar de arbeidsovereenkomst beëindigen maar is niet verplicht dit te doen. De werkgever mag een slapend dienstverband aanhouden met een werknemer en hoeft daarom geen transitievergoeding te betalen aan de werknemer.
maurits
maart 17, 2016 21:38
1.1.39
maar is het dan zo dat ik mijn vakantiegeld en opgebouwde uren niet uitbetaald krijg? en stel dat ik zelf ontslag neem?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 18, 2016 08:26
1.1.1.39
Maurits, Vakantiegeld krijgt u uitbetaald op het gebruikelijke moment. Wettelijk gezien mogen er geen vakantiedagen worden uitbetaald tijdens het dienstverband en zullen waarschijnlijk niet uitbetaald worden.
maurits
maart 18, 2016 12:57
1.1.1.1.39
en als ik zelf ontslag neem krijg ik mijn open staande uren dan wel uitbetaald?
maurits
maart 17, 2016 08:06
40
maar is het dan zo dat ik mijn vakantiegeld en opgebouwde uren niet uitbetaald krijg? en stel dat ik zelf ontslag neem?
Yvonne
maart 17, 2016 20:12
41
Mijn dochter is ziek geworden en heeft 2 jaar loon doorbetaald gekregen nu sinds 2007 is ook meteen haar onslag aangezegd wegens niet kunnen terugkeren functie nu ontvang zei een wga uitkering en is voor 80-100% afgekeurd ze heeft geen transitie vergoeding gehad maar werkgever zegt ze is 2 jaar lang doorbetaald ze hebben haar afkoopcontract ingetrokken omdat ze zeiden verlopen maar was geduurebde die tijd geestelijk En lichamelijk te ziek om een beslissing te maken kan ze hier nog wat mee ?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 18, 2016 08:29
1.41
Yvonne, de vaststellingsovereenkomst die de werkgever heeft aangeboden was waarschijnlijk een voorstel dat kwam te vervallen wanneer het niet geaccepteerd zou worden. Helaas kunt u niks doen tegen een dergelijke handeling omdat de werkgever niet verplicht is een werknemer te ontslaan na 2 jaar ziekte. Wel kunt u vragen aan de werkgever of het voorstel nogmaals gedaan kan worden.
Klaas
maart 18, 2016 15:52
42
Ik ben 80/100% afgekeurd per 22 april a.s en werkte voor 28 uren in de WSW heb nog ruim 440 vakantie uren staan. Ben niet op vakantie geweest de afgelopen 2 jaar door mijn ziekte. Vraag 1: Heb ik ook recht op transitie vergoeding in de WSW ben vanaf 1 jan 2006 in dienst.van de WSW ? Vraag 2: moet mijn werkgever mij de 440 opgebouwde vakantie uren uitbetalen ?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 21, 2016 07:45
1.42
Klaas, wanneer de werkgever uw arbeidsovereenkomst beëindigd heeft u, wanneer u aan alle voorwaarde voldoet, recht op een transitievergoeding. Let wel op dat een afkeuring niet automatisch een beëindiging van het dienstverband is. Wanneer het dienstverband "slapend" wordt gehouden dan heeft u geen recht op een transitievergoeding en zal er ook geen eindafrekening komen. Volgens de wet mogen er geen wettelijke vakantiedagen worden uitbetaald gedurende het dienstverband, alleen bij een beëindig
Nita
maart 21, 2016 18:04
43
Begin maart ben ik bij de overheid ontslagen wegens arbeidsongeschiktheid. Ben ook 80-100% afgekeurd en krijg een wia uitkering. Ik heb bij mijn werkgever aangeklopt voor een transitievergoeding, maar volgens hun gaat deze vergoeding in bij hun vanaf 2017. Overheid stapt dan over op de arbeidsovereenkomst. Klopt het dat ik geen recht heb op deze vergoeding?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 22, 2016 07:30
1.43
Nita, ambtenaren hebben geen recht op een transitievergoeding aangezien ze geen arbeidsovereenkomst hebben maar een akte van aanstelling. De transitievergoeding is in de WWZ gekoppeld aan de beëindiging van een arbeidsovereenkomst.
john
maart 27, 2016 23:59
1.1.43
wat krijgt de ambtenaar dan wel bij ontslag i.v.m. arb. ongeschiktheid.
Elvira
maart 22, 2016 03:14
44
Ben sinds 16-6-97 in dienst. Sinds 5-8-14 in de ziektewet. Sinds nov 2015 vervroegd in de IVA gegaan maar krijg nog steeds salaris van mijn baas. Heb ik dadelijk na 2 jaar ziektewet toch gewoon recht op een ontslagvergoeding? Moet ik daar dan zelf achter heen? En ik heb ook nog ruim 400 vakantie uren staan, krijg ik die ook nog uitbetaald? Ik ben 52, als ik recht heb, op welk bedrag kan ik ongeveer rekenen. Mijn bruto salaris per maand is €1965,=
Robin (Arbeidsjurist)
maart 22, 2016 07:32
1.44
Elvira, wanneer de werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigd na 2 jaar ziekte heeft u onder het huidige recht in beginsel recht op een transitievergoeding. Wanneer de werkgever niet beëindigd en een slapend dienstverband houdt heeft u geen recht op een transitievergoeding omdat er geen beëindiging plaatsvindt. De uitbetaling van vakantie uren vinden in principe alleen plaats wanneer er een beëindiging van de arbeidsovereenkomst is. Voor de hoogte van uw vergoeding kunt u de rekentool gebrui
Klaas
maart 22, 2016 10:42
45
Ik begrijp het: Maar geldt de transitievergoeding ook voor de (WSW) wet sociale werkvoorziening ? Na de 2 jaar dus ( 22 april a.s ) ziekte en ontslag heb ik wel recht op de wettelijke en boven wettelijke vakantieuren ? Binnen de 2 jaar heb je alleen recht op bovenwettelijke vakantieuren ?
Eveline
maart 23, 2016 12:51
46
Beste Klaas, wanneer u een WSW-indicatie heeft en u wordt na 2 jaar ziekte ontslagen dan heeft u in beginsel recht op een transitievergoeding. Bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst dienen de vakantiedagen, die nog niet zijn opgenomen, te worden uitbetaald. U heeft alleen recht op bovenwettelijke vakantiedagen als dat in uw arbeidsovereenkomst of cao staat opgenomen.
Klaas
maart 23, 2016 15:16
47
Mijn werkgever wil mijn transitievergoeding wel betalen +overgebleven vakantieuren ongeveer 440. Hij gaat mij nu een voorstel doen. Maar van welk brutoloon moet hij mij een voorstel doen ? Van het normale bruto maandloon of van het bruto maandloon minus de 30% die in het 2"de ziektejaar wordt berekend? Alvast hartelijk dank voor uw reacties.
Robin (Arbeidsjurist)
maart 24, 2016 07:44
1.47
Klaas, de transitievergoeding wordt berekend op het "normale" bruto maandloon dat u zou verdienen wanneer u 100% uitbetaald zou worden.
Conny
maart 26, 2016 12:45
48
Beste arbeidsmarkt,ik heb onlangs mijn WIAkeuring gehad en ben 100% arbeidsongeschikt beoordeeld.Ik krijg miv volgende maand een IVA uitkering.Mijn werkgever wil geen ontslag voor mij aanvragen maar geeft aan dat ik mijn verlofdagen van de afgelopen 2 jaar uitbetaald kan krijgen.Uiteraard wil ik wel graag ontslagen worden met de evt bijbehorende vergoedingen.Maak ik een kans voor de rechter nu zij wel die verlofuren uit gaan betalen?Want dat impliceert einde dienstverband!!Alvast bedankt!
Robin (Arbeidsjurist)
maart 29, 2016 08:05
1.48
Conny, het is inderdaad zo dat het uitbetalen van verlofuren een beëindiging van het dienstverband impliceert. Wettelijk gezien is het niet eens toegestaan om gedurende een dienstverband de verlofuren uit te laten betalen. Hoe een kantonrechter dit gaat beoordelen kan ik op het moment niet zeggen en zal nader onderzoek gedaan moeten worden.
ed
maart 29, 2016 09:58
1.1.48
Beste Robin, zit eigenlijk met het zelfde probleem maar hoe ik dit zo lees als je WG je vrije dagen uitbetaald is dit gewoon een beëindiging dienstverband. Dus je kan dan gewoon aanspraak maken voor de transitievergoeding ?
ed
maart 30, 2016 00:28
49
Beste Robin , ik heb nog een aanvulden vraag mijn WG wil bij mij een "afrekening doen" verrekening van de vrije dagen die ik door mijn ziekte niet heb kunnen opnemen. mogen hun dit alleen uitkeren bij een einde dienstverband of mogen hun dat ook uitkeren met een slapend dienstverband ?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 30, 2016 07:53
1.49
Ed, wettelijk gezien mogen de wettelijke vakantiedagen niet uitbetaald worden gedurende een dienstverband en mag dit alleen wanneer er sprake is van een beëindiging. Wanneer een werknemer overgaat tot een "eindafrekening" kan het zijn dat er sprake is van een beëindiging, echter ligt het eraan hoe de werkgever met de situatie omgaat.
hans
maart 31, 2016 22:48
50
Beste arbeids jurist in 2006 ben ik geopereerd en in 2008 heb ik aangepast werk gekregen nu hebben ze dit werk uitbesteed aan een aannemer ik mag nooit meer zwaar tillen kan ik na 24 jaar het dienst verband beeindigen en een transitie vergoeding ontvangen?
Robin (Arbeidsjurist)
april 01, 2016 07:44
51
Hans, wanneer je zelf ontslag neemt heb je nooit recht op een transitievergoeding. Wanneer de werkgever het dienstverband beëindigd dan zou u in beginsel recht hebben op een transitievergoeding.
Miria
april 17, 2016 22:41
52
Ik krijg binnenkort ontslag na 2 jaar ziek. Ik krijg transitievergoeding. Ik heb ook opleidingen gevolgd, maar ik wil nog 1 vervolg opleiding doen. Deze start na mijn ontslag. Ik wil namelijk voor deze opleiding nog gebruik maken van de transitievergoeding. Hoe moet ik dat regelen?
Eveline
april 18, 2016 17:06
53
Beste Miria, Als u een passende opleiding heeft gevonden, dan kunt u de factuur van de omscholingskosten opsturen naar uw werkgever. Deze kosten worden in beginsel verrekend met de transitievergoeding. De omscholingskosten moeten wel een bijdrage leveren aan een bredere inzetbaarheid van de werknemer op de arbeidsmarkt. De werkgever kan deze kosten in mindering brengen, indien u ook vooraf schriftelijk hebt ingestemd met de verrekening.
peter
april 29, 2016 08:49
54
Kan ik mijn openstaande vakantiedagen claimen bij een slapend dienstverband. Mijn werkgever wil ze niet uitbetalen maar aangezien ik recht heb op minimaal drie weken aaneengesloten vakantie volgens de CAO heb ik er toch recht op lijkt me.
Robin (arbeidsjurist)
april 29, 2016 16:43
1.54
Peter, de vakantiedagen mogen wettelijk gezien niet uitbetaald worden tijdens het dienstverband. Voor het opnemen van de openstaande vakantiedagen tijdens een slapend dienstverband is nog geen helderheid over en is niet wettelijk geregeld. Echter kan je ervoor pleiten dat je het recht hebt om de vakantiedagen op te nemen en 100% loon te ontvangen over de dagen dat je vakantie neemt. Nogmaals wil ik benadrukken dat dit niet wettelijk is geregeld en er weinig duidelijkheid over bestaat.
frederique
mei 09, 2016 17:58
55
Ik ben nu 2 jaar ziek en heb een brief gekregen van mijn werkgever om mij te ontslaan. Is dit juridisch gezien voldoende, want er is geen ontslagvergunning of een vaststellingovereenkomst getekend.
Robin (arbeidsjurist)
mei 10, 2016 07:40
1.55
Beste Frederique, alleen een brief waarin staat dat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt (zonder UWV procedure of vaststellingsovereenkomst) is niet voldoende. De werkgever heeft dan onrechtmatig opgezegd en u kunt hiertegen verweer voeren. Mocht u meer informatie willen kunt u altijd telefonisch contact met ons opnemen.
johan
mei 23, 2016 13:04
56
ik loop inmiddels ruim anderhalf jaar in de ziektewet,.mijn werkgever noemt alles wat we doen (maandelijkse gesprek op kantoor )een circus.na vele gesprekken en het uitlokken van ruzie zijn kant,hebben we afgesproken dat we een uitweg zoeken om uitelkaar te gaan via de rechtbank,hij had 100 werknemers en nu nog maar 18 werknemers in loondienst en ongeveer 20 als zzp ers, mijn vraag is : heb ik recht op transitie vergoeding ondanks dat hij nu meer zzp ers heb ( ben 57 jaar oud en werk 13 jaar bij
johan
mei 23, 2016 13:06
57
sorry kon niks meer bij typen van daar hier; ben dus 57 jaar en werk 13 jaar bij mijn werkgever, en ik wil toch desondanks dat ik in de ziekte wet loop toch via de rechtbank mijn ontslag aanvragen
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
mei 25, 2016 13:34
1.57
Beste Johan, U heeft in principe recht op een transitievergoeding wanneer u ten minste 2 jaar in dienst bent geweest bij de werkgever en het contract op initiatief van werkgever wordt beëindigd. De transitievergoeding staat los van het aantal ZZP'ers. Het is echter niet verstandig om uw contract tijdens 2 jaar ziekte periode te beëindigen. U loopt het risico dat u geen uitkering krijgt.
suusje
mei 25, 2016 14:55
58
Ik kom waarschijnlijk met de zelfde vraag maar ik kom er niet uit!Ik heb nu een uitkering 100% afgekeurd /bedrijfsongeval.Twee jaar ziek.17 jaar gewerkt.Maar nu heb ik een beëindigingsvoorstel gehad die loopt nu af..Wil deze niet tekenen ivm een lopende schadeclaim.Heb ik als ik deze niet teken heb ik dan toch recht op een transitievergoeding?
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
mei 26, 2016 10:50
1.58
Beste Suusje, wanneer u niet akkoord gaat met een beëindigingsvoorstel, dan blijft u in beginsel recht hebben op een transitievergoeding.
Grace
juni 01, 2016 17:40
59
Ik heb onlangs een IVA uitkering toegekend gekregen. Ik heb ook een bevestiging van mijn werkgever ontvangen maar niks over een eventuele ontslag. Blijf ik gewoon in dienst en moet ik gewoon afwachten?
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 03, 2016 16:13
1.59
Beste Grace, uw werkgever is niet verplicht om uw contract na 2 jaar ziekte te beëindigen. Wanneer uw contract na 2 jaar ziekte niet wordt beëindigd, dan is er waarschijnlijk sprake van slapend dienstverband.
Grace
juni 06, 2016 09:46
1.1.59
Beste Eveline, Dank je wel voor je antwoord. Wat zijn de nadelen en voordelen van een slapend dienstverband en wat zou daar de reden van kunnen zijn want het is duidelijk dat ik binnenkort niet kan werken.
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 06, 2016 14:41
1.1.1.59
Beste Grace, bij een slapend dienstverband blijft u gewoon in dienst ondanks dat u niet kunt werken. Daarnaast krijgt u geen loon, maar krijgt u in principe een uitkering. De werkgever is dan geen transitievergoeding verschuldigd, omdat uw contract niet wordt beëindigd.
Grace
juni 08, 2016 08:35
1.1.1.1.59
Beste Eveline, dank je wel voor je antwoord. Ik heb nog een vraagje. Als ik ook geen actie onderneem dan blijft het een slapend dienstverband. Komt mijn transitievergoeding te vervallen? Alvast bedankt voor je antwoord. Met vriendelijk groet, Grace
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 08, 2016 15:41
1.1.1.1.1.59
Beste Grace, uw recht op een transitievergoeding komt niet te vervallen wanneer uw dienstverband slapend wordt gehouden. Gedurende de periode van het slapend dienstverband worden uw dienstjaren gewoon meegeteld voor de transitievergoeding.
piet de Heer
juni 16, 2016 14:33
60
Ik ben ambtenaar (55 jaar met 35 dienstjaren) en heb veel rugpijn. Zonder pijnstillers (morfine)hou ik mijn werk voor ong. 60% vol. De bedijfsarts wil niet dat ik gekeurd wordt omdat er geen vervangend werk voor mij is en er dus ontslag zou volgen. Ik
Marian
juni 26, 2016 20:58
61
Een ww-uitkering zou toch moeten impliceren dat er geen sprake is van een dienstverband, waardoor men de uitkering aanvraagt? Hoe kan het dat die twee kunnen worden gecombineerd? Mijn partner ontvangt na 2 jaar ziekte geen wia maar dient ww aan te vragen. Wanneer zijn werkgever besluit om over over te gaan op een slapen dienstverband, wat zijn dan zijn rechten? Hij kan immers werken maar niet in zijn eigen functie. In hoeverre kan worden afgedwongen dat ze hem een andere passende functie aanbied
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 01, 2016 16:15
1.61
Beste Marian, wanneer uw man minder dan 35% arbeidsongeschikt is dan komt hij in principe na twee jaar ziekte in aanmerking voor een WW-uitkering. Bij een slapend dienstverband blijft u man gewoon in dienst. Als er passende werkzaamheden binnen het bedrijf voor hem zijn, dan moet de werkgever deze werkzaamheden ook aanbieden. Zodra uw man in staat is om deze werkzaamheden te verrichten, dan ontvangt uw man ook loon. Hij is immers nog in dienst bij de werkgever.
m.g
juli 05, 2016 00:57
62
ik heb een vraagje. ik werk al 35 jaar in de wsw. en ben nu al bijna 2 jaar ziek. Heb al een keuring gehad voor de wia. En word afgekeurd voor 20 uur werken en 16 uur wia in de week.En ik krijg een ander contract van 20 uur perweek. Heb ik nu ook recht op transitievergoeding. Mijn normale contract is 36 uur perweek.
Robin (arbeidsjurist)
juli 11, 2016 09:12
1.62
Beste m.g, wanneer de werkgever uw "oude" contract wil beëindigen dan heeft u recht op een transitievergoeding. Echter wanneer u akkoord gaat met een urenvermindering zonder dat hiervoor een vergoeding tegenover staat dan is dat uw keuze en heeft u zelf afgezien van de transitievergoeding.
Maatje
juli 13, 2016 02:39
63
Ik heb sinds maart dit naar een slapend dienstverband maar mijn werkgever weigert mijn vakantie uren uit te betalen na 2 jaar ziekte en beweert dat ze vervallen na 1 julie. Kan dit zomaar?
Robin (arbeidsjurist)
juli 13, 2016 08:36
1.63
Maatje, wettelijk gezien mag er tijdens het dienstverband geen (wettelijke) vakantiedagen/uren worden uitbetaald, de werkgever mag dit zo doen. Echter wanneer u niet de gelegenheid heeft gekregen vakantiedagen op te nemen kan er een langere verval termijn gelden.
Annemarie
juli 14, 2016 11:41
64
Heb je cao-rechten (en -plichten) bij slapend dienstverband?
Eveline (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
juli 25, 2016 16:53
1.64
Beste Annemarie, als uw contract slapend wordt gehouden dan veranderd er in principe niks aan de rechten- en plichten die voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst. Bij een slapend dienstverband blijft uw arbeidsovereenkomst immers bestaan.
enrico
augustus 27, 2016 01:17
65
Ik geniet sinds begin 1juli een IVA-uitkering. De voorgestelde eenzijdige vaststellingsovereenkomt kreeg ik pas eind juli die ik heb geweigerd omdat er geen ontslag/transitie vergoeding in opgenomen was. Nu zag ik op mijn pensioenoverzicht dat ik niet meer geregistreerd sta als werkzaam in de branche en bij mijn werkgever stond als einddatum 31 juni? Kan dit gebeuren doordat je automatisch bij IVA 70% pensioenpremievrije opbouw geniet of heeft mijn werkgever al te voorbarig gehandeld?
Robin (arbeidsjurist)
augustus 31, 2016 10:49
1.65
Beste Enrico, U kunt hiervoor beter contact opnemen met uw pensioen beheerder. Hier gaat het namelijk om afspraken die gemaakt zijn tussen de werkgever en pensioen beheerder.
Marja
september 06, 2016 20:20
66
Ook ik heb een slapend dienstverband, omdat mijn bedrijf op deze manier de transitievergoeding wil omzeilen. Nu hoorde ik van collega's dat het bedrijf in december 2017 opgeheven zal worden middels een collectief ontslag. Als dat zo is, zou ik dan ook ontslagen moeten worden, zodat ik alsnog de transitievergoeding krijg? En moet ik daar zelf op letten of wordt dat vanzelf netjes afgehandeld?
Robin (arbeidsjurist)
september 09, 2016 08:31
1.66
Beste Marja, wanneer het bedrijf geheel ophoudt te bestaan dienen alle contracten te worden beëindigd, inclusief een slapende dienstverband. Wanneer de werkgever het slapend dienstverband beëindigd dient hij nog steeds een transitievergoeding te betalen deze zal in december 2017 zelfs hoger zijn dan in december 2016.
Hans
september 13, 2016 00:58
67
M.iv. 12/9 krijg ik 100% wia van het UWV. Ik ben echter nog niet ontslagen en krijg ook nog salaris (onderwijs mbo). De bedoeling is dat ik per 1/1/17 ontslagen wordt ivm 3 maanden opzegtermijn. Mijn werkgever wil mijn uitkering verrekenen met mijn salaris wat logisch klinkt. Ook hebben ze mij een vaststellingsbijeenkomst in concept gegeven. Hoe werkt dit met vakantiedagen? Hoe zit het nu met vakantiedagen die ik al opgebouwd heb en die ik nog wil opnemen.
peter
september 14, 2016 01:47
68
Mijn werkgever heeft per 21 juli mijn ontslag aangevraagd bij het UWV maar door problemen/fouten bij het UWV zijn die papieren pas 9 september naar mij gestuurd en ik heb ze toen ondertekend. Per wanneer gaan de drie maanden termijn om je transitievergoeding te claimen nu in per 24 juli of per 9 september of is het een heel andere datum?
peter
september 14, 2016 01:50
69
Mijn werkgever heeft per 21 juli mijn ontslag aangevraagd bij het UWV maar door problemen/fouten bij het UWV zijn die papieren pas 9 september naar mij gestuurd en ik heb ze toen ondertekend. Per wanneer gaan de drie maanden termijn om je transitievergoeding te claimen nu in per 21 juli of per 9 september of is het een heel andere datum?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
september 23, 2016 17:12
1.69
Beste Peter, deze termijn begint een dag nadat de arbeidsovereenkomst officieel is geëindigd.
Marianne
september 26, 2016 13:48
70
Wordt bij de vaststelling van de transitievergoeding ook rekening gehouden met de verschillende WTF die ik in de afgelopen 30 jaar heb gehad? Of wordt alleen gekeken naar mijn laatste wtf (die helaas erg klein is ivm ziekte) ?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
september 28, 2016 12:53
1.70
Beste Marianne, bij de berekening van dienstjaren voor de transitievergoeding kan rekening worden gehouden met vorige werkgevers, mits uw huidige werkgever als opvolgend kan worden beschouwd. Of dit zo is ligt aan de omstandigheden van het geval.
Marianne
september 29, 2016 08:56
1.1.70
Beste patrick, bedankt voor je reactie. Ik heb echter geen vorige werkgevers gehad, maar heb 30 jaar bij 1 werkgever gewerkt. En daar verschillenden werktijdfactors gehad ivm arbeidsongeschiktheid; die WTF's werden steeds kleiner. Nu heb ik nog maar een hele kleine wtf over. En dus wil ik graag weten of bij een transitietvergoeding ook rekening wordt gehouden met de voorgaande WTF's!
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 05, 2016 14:50
1.1.1.70
Beste Marianne, voor de berekening van de transitievergoeding wordt het maandloon gebruikt. Als het loon wisselend is, dan wordt het gemiddelde loon van de afgelopen 3 maanden gebruikt.
Sas
oktober 15, 2016 15:30
71
Het kan zijn dat mijn werkgever mij ontslaat. Dit na 13 jaar..Werk in het openbaar onderwijs. Heb ik recht op transitievergoeding,want lees op site aob dar dit niet geldt voor openbaar onderwijs..evt wel misschien na 1 jan 2017...Bijzonder onderwijs wel .. Openbaar onderwijs niet. Lijkt wel discriminatie. Wat is nu waar??
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 19, 2016 09:27
1.71
Beste Sas, dat heeft u juist gelezen. Als u in het openbaar onderwijs werkzaam bent, dan kan het zo zijn dat u ambtenaar bent. De nieuwe WWZ geldt alleen voor werknemers die werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst. Als u ambtenaar bent, en u met een vraag zit, dan kan ik uw gegevens doorsturen naar onze ambtenarenjurist.
Leo
oktober 17, 2016 11:23
72
Ik ben op 1 juli met pensioen gegaan na een periode van twee en half jaar 100 afgekeurd te zijn. Maar ik ben nooit officieel ontslagen. Kan dat of moet ik mijn ontslag zelf aanvragen.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 19, 2016 09:18
1.72
Beste Leo, het ligt eraan wat in uw arbeidsovereenkomst of cao staat. Er kan namelijk in staan dat uw arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. In dat geval bent u niet meer in dienst.
Anne-Marie
oktober 20, 2016 21:06
73
Ik ben na 2 jaar ziekte ontslagen en ik heb een transitievergoeding ontvangen, alleen naar mijn idee een te laag bedrag. Overal lees je dat ook je vakantiebijslag meegenomen moet worden in de berekening, maar volgens mijn ex werkgever heb ik daar geen recht op en verwijzen naar artikel 3 en zeggen ze omdat mijn loondoorbetalingsverplichting is gestopt, ik in mei 2017 geen recht heb op enige vakantiebijslag en daarom deze op € 0,00 komt voor de berekening. Maar bij iedereen die een transitiever
Anne-Marie
oktober 20, 2016 21:07
74
Vervolg vorig bericht: Maar bij iedereen die een transitievergoeding krijg stopt toch deze loonbetalingsverplichting, want tenslotte wordt je ontslagen, anders krijg je ook geen transitievergoeding. Waarom staat er dan overal dat vakantiebijslag meegerekend moet worden? Als ik bij dat artikel kijk staat daar: De vakantiebijslag en de vaste eindejaarsuitkering waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst. Daar staat recht op zou hebbe
Anne-Marie
oktober 20, 2016 21:08
75
Vervolg vorige berichten: Daar staat recht op zou hebben bij voortzetting, maar staat niet dat deze voortzetting ook daadwerkelijk er moet zijn. Naar mijn idee klopt hun redenering dus niet. Hoe zit dit?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 25, 2016 11:14
1.75
Beste Anne-Marie, de transitievergoeding moet worden berekend aan de hand van het laatst verdiende loon. Niet het bedrag (70%) wat u heeft ontvangen tijdens de loondoorbetaling bij ziekte. De vakantiebijslag (meestal 8%) moet over dit bedrag worden berekend. De werkgever moet dus alsnog de (gehele) transitievergoeding betalen.
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:39
1.1.75
Ik heb de transitievergoeding berekend gekregen over 100% van mijn loon, alleen de vakantiebijslag (8,33%) is daarin niet meegenomen. Ze geven aan: op grond van Artikel 3 van het Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding moet bij de berekening van de transitievergoeding gerekend worden met de vakantiebijslag waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst gedeeld door twaalf.
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:40
2.1.75
Vervolg bericht: Zij zeggen dat omdat vanwege ontslag de loonbetalingsverplichting is gestopt ik over een jaar, dus in mei 2017 geen recht heb op enige vakantiebijslag en dat dit inhoudt dat voor de berekening van de transitievergoeding het bedrag voor vakantiebijslag op € 0,00 komt. Ik ben ontslagen dus krijg inderdaad volgend jaar van die werkgever geen vakantiebijslag meer.
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:41
3.1.75
Vervolg bericht: Naar mijn idee interpreteren ze de regel verkeerd, maar weet dat niet zeker en ik weet ook niet als het niet klopt wat zij zeggen hoe ik dit moet onderbouwen. Alleen zeggen jullie moeten wel vakantiebijslag erbij optellen accepteren ze niet en verwijzen ze weer naar dat artikel. Hoe kan ik dit weerleggen?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 26, 2016 12:24
1.3.1.75
Beste Anne-Marie, het lijkt mij verstandig om telefonisch contact met ons op te nemen zodat wij u hierover beter kunnen informeren. Dit kan op ons nummer: 088 - 20 50 899
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:38
76
Ik heb de transitievergoeding berekend gekregen over 100% van mijn loon, alleen de vakantiebijslag (8,33%) is daarin niet meegenomen. Ze geven aan: op grond van Artikel 3 van het Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding moet bij de berekening van de transitievergoeding gerekend worden met de vakantiebijslag waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst gedeeld door twaalf.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 07, 2016 15:08
1.76
Beste Anne-Marie, bij het bepalen van de transitievergoeding moet de vakantiebijslag over het bruto maandsalaris berekend worden. Zelfs bij ziekte.
Ad
november 05, 2016 10:36
77
Ik zit inmiddels 15 maanden in de WGA (80-100 afgekeurd) met een LGU-periode van 38 maanden. Stel dat mijn werkgever en ik besluiten om op korte termijn op basis van een vaststellingsovereenkomst uit elkaar te gaan, verspeel ik dan rechten bij het UWV? Ik heb ergens gelezen dat je je niet schuldig mag maken aan verwijtbaar verlies van werk.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 10, 2016 12:30
1.77
Beste Ad, om het recht op WW veilig te stellen moet inderdaad in de vaststellingsovereenkomst staan dat de werknemer niet verwijtbaar is. Hierbij moet onder andere rekening worden gehouden met de opzegtermijn en de reden voor het ontslag. Het blijft hier echter niet bij. Om er zeker van te zijn dat u recht heeft op WW na het tekenen van een vaststellingsovereenkomst adviseer ik u om deze te laten controleren door een jurist.
Ineke
november 09, 2016 18:39
78
Hallo, ik ben na 2 jaar ziektewet afgekeurd en ik ontvang vanaf deze maand een IVA uitkering, ik heb altijd in de gezondheidszorg gewerkt maar gezien hart en vaat problematiek kan ik mijn werk niet meer uitoefenen, ik ben 63 jaar. Heb een eindgesprek gehad en mijn werkgever wil mij een tegemoetkoming bieden, het beleid van de Zorggroep is dat zij geen transitievergoeding betalen. Moet ik hiermee akkoord gaan, kan ik hier iets mee?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 10, 2016 12:54
1.78
Beste Ineke, dat ligt aan het aanbod van uw werkgever. Het is veruit in de meeste gevallen verstandig om hierover te onderhandelen met uw werkgever. De werkgever is namelijk ook na 2 jaar ziekte verplicht om de transitievergoeding te betalen bij ontslag. Wij zouden graag naar dit aanbod van de werkgever willen kijken om te kijken of er mogelijkheden voor u zijn.
Joanne
november 16, 2016 09:49
79
Vraag: ik heb een WAO uitkering 25-35% sinds 1998. Ik heb daarnaast altijd parttime gewerkt. Nu ben ik 6 maanden ziek en om die reden wordt mijn contract niet verlengd (3 jaar in dienst, dit zou mijn 2e verlenging worden, dus vaste aanstelling). Ik ga ziek uit dienst. Heeft dit gevolgen voor mijn WAO uitkering? Kan het zijn dat WAO helemaal vervalt omdat het minder dan 35% is?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 17, 2016 16:36
80
Beste Joanne, het zou best kunnen zijn dat u al in vaste dienst bent. Wanneer (meerdere) tijdelijke contracten elkaar hebben opgevolgd en u langer dan 24 maanden in dienst bent, dan geldt de laatste overeenkomst als voor onbepaalde tijd. Ik neem hierbij aan dat er geen afwijkende cao bepalingen van toepassing zijn. Als dit het geval is dan is uw werkgever verplicht gedurende 2 jaar loon door te betalen tijdens ziekte en gaat u dus nog niet ziek uit dienst.

Reageer