Arbeidsjurist nodig? 0882050899 088 - 20 50 899

Ik ben 2 jaar ziek en word ontslagen. Heb ik recht op de transitievergoeding?

Ik ben 2 jaar ziek en word ontslagen. Heb ik recht op de transitievergoeding?

 

298 Reacties

Mirjam (arbeidsjurist)
augustus 11, 2015 16:36
1
Wanneer je 2 jaar ziek bent en je werkgever beëindigd je arbeidsovereenkomst, dan heb je ook recht op de transitievergoeding. Je bent dan immers tenminste 24 maanden in dienst geweest bij de werkgever. De werkgever moet dit binnen een maand na einde dienstverband aan je uitkeren, doet hij dit niet dan moet je snel aan de bel trekken.
Iris
oktober 31, 2015 15:54
1.1
Ik krijg binnenkort een WGA uitkering van 60%. De overige 40% blijf ik werken bij mijn werkgever in mijn eigen functie. Als mijn contract gedeeltelijk wordt beeindigd. Heb ik dan recht op een gedeeltelijke transitievergoeding?
A.Mols
december 30, 2015 21:05
2.1
Ik was ook 2 jaar ziek,ben ontslagen en heb geen transitievergoeding gehad.Kan ik dit nog vragen.
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:59
1.2.1
Beste A.Mols, dat ligt er aan wanneer je ontslagen bent door de werkgever en op welke wijze je bent ontslagen.
erika
juli 23, 2016 18:03
1.1.2.1
Volgende maand de 19 August ben ik 2jaar thuis .Het was al snel duidelijk dat ik door Artrose hoofdzakelijk in handen arbeidsongeschikt was .Nu mijn vraag ,wat kan ik doen als mijn werkgever mij niet ontslaat ?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 07, 2017 14:41
1.1.1.2.1
Beste Erika, hier kunt u niets tegen doen. Dit is een keuze van de werkgever. U kunt alleen zelf ontslag nemen. Vanzelfsprekend heeft u dan ook geen recht op een vergoeding. Het recht op een vergoeding ontstaat alleen wanneer de werkgever het initiatief neemt de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
peter
oktober 07, 2017 10:44
1.1.1.1.2.1
ben ik nog verplicht de IVA uitkering te cederen aan werkgever na 104 weken en de werkgever kiest er voor mij in dienst te houden om de transitievergoeding te ontlopen?
Altena
februari 18, 2017 19:54
2.1.2.1
Kan je hier iets meer over vertellen. Hoe je ontslagen wordt ? Je komt na twee jaar in de WIA, spoor 1 en 2 werkten niet en de arbeidsdeslundige zegt 100% arbeidsongeschikt. Dus WIA
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 03, 2017 10:10
1.2.1.2.1
Beste Altena, de werkgever kan dan besluiten om de arbeidsovereenkomst te beëindigen, maar hij kan er ook voor kiezen om het dienstverband te laten bestaan. Dit wordt ook wel het 'slapend' dienstverband genoemd. Wanneer de werkgever besluit de arbeidsovereenkomst te beëindigen kan dit via het UWV of via een vaststellingsovereenkomst.
Petra
juni 26, 2017 18:38
1.1.2.1.2.1
Vraag : Werkgever heeft na 2 jaar ziekte ontslag aangevraagd bij het UWV echter is dit afgewezen De werkgever heeft zich onvoldoende ingezet ( reïntegratie traject) Nu wil de werkgever de werknemer dwingen een vaststellingsovereenkomst te tekenen Bevat baan onder dezelfde holding 600 euro minder loon per mnd mag wel opgebouwde dienstjaren meenemen maar wel ONTSLAG bij huidige werkgever afzien van alle rechten bij deze Dat gaan we dus niet tekenen Is slapend dienstverband nog een optie voor de
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 11:31
1.1.1.2.1.2.1
Beste Petra, uw werkgever heeft van het UWV een loonsanctie opgelegd gekregen. Gedurende deze loonsanctie geldt er een opzegverbod en kunt u geen vaststellingsovereenkomst tekenen. De werkgever mag u dan ook niet dwingen een vaststellingsovereenkomst te tekenen. Een slapend dienstverband is nog niet aan de orde aangezien de werkgever gedurende de loonsanctie nog een loonbetalingsverplichting heeft.
Funda
maart 12, 2016 10:52
3.1
Ik heb vanaf 30-05-2002 tot en met 30 september 2015 gewerkt bij mijn oude werkgever. Wegens economische redenen is ontslag aangevraagd bij de uwv. Maar ik heb geen transitievergoeding ontvangen. Kan ik hier nu nog werk van maken. Is al wel een half jaar geleden???
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 19, 2016 14:42
1.3.1
Beste Funda, Als de werkgever nalaat om de transitievergoeding uit te betalen dan heeft u in principe 3 maanden tijd na einde dienstverband om aanspraak te maken op de transitievergoeding. Na deze 3 maanden vervalt uw recht op een transitievergoeding.
Pep Peperkamp
juni 21, 2016 12:22
1.1.3.1
Wat als je na 2 jaar voor 80-100% bent afgekeurd door het UWV en je werkgever je niet wil ontslaan ( zegt dat ze de Transitievergoeding niet kan/wil betalen), maar wel per 1 juni de praktijk heeft gesloten. Gaat nu ( zegt ze zelf ) ergens anders bij een andere praktijk werken. Wil niet vertellen waar dan, maar wil geen ontslag aanvragen. hoe nu verder dan??
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 07, 2017 14:46
1.1.1.3.1
Beste Pep, bij bedrijfssluiting zal uw werkgever toch over moeten gaan tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Je kunt namelijk niet (slapend) in dienst blijven bij een bedrijf dat er niet meer is.
Wil
juni 19, 2017 18:02
2.1.3.1
Juni 2015 herseninfarct gehad september 2016 afgekeurd 80 tot 100 procent heb ik ook recht na 19 jaar werken op transitie vergoeding
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 11:51
1.2.1.3.1
Beste Wil, u heeft recht op een vergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever. Wanneer de werkgever ontslag aanvraagt bij het UWV heeft u recht op de wettelijke transitievergoeding. Wanneer u van de werkgever een vaststellingsovereenkomst ontvangt mag er van de wettelijke transitievergoeding worden afgeweken. Wanneer de arbeidsovereenkomst niet beëindigd wordt, heeft u ook geen recht op een vergoeding.
Vanessa
mei 29, 2016 21:54
4.1
Ik krijg binnenkort ontslag na 2 jaar ziekte. Ihkv de re-integratie ben ik een opleiding gestart op kosten van werkgever. Ik blijf wel stage lopen bij deze werkgever maar is onbetaald. Kan mijn werkgever mij slapend in dienst houden zodat hij geen transitievergoeding hoeft uit te keren, of kan ik zelf eisen ontslagen te worden zodoende transitievergoeding te krijgen?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 07, 2017 14:52
1.4.1
Beste Vanessa, uw werkgever hoeft niet over te gaan tot ontslag. Hij kan er inderdaad ook voor kiezen u (slapend) in dienst te houden. U heeft dan geen recht op een vergoeding. Dit is een vrije keuze van de werkgever. U kunt geen ontslag eisen, alleen zelf ontslag nemen. Vanzelfsprekend heeft u dan ook geen recht op een vergoeding.
karen
augustus 25, 2016 19:02
5.1
hoi ik heb een vraag ik ben al twee jaar ziek thuis Door zwangerschap en bevalling. taal noch teken gehoord van me werk in die tijd. nu moeten ze mijn jaar Door betalen. Dit omdat er geen reintriga plicht zijn na gekomen. moet ik mee werken daar aan oom al ben ik arbeidsongeschikt verklaard Door uwv?
Hennie
september 30, 2016 11:39
6.1
Ik heb gisteren ook te horen gekregen dat ik arbeidsongeschikt ben bij UWV. Na 2 jaar ziek zijn. Krijg ik ook nog een vergoeding na 12 jaar in dienst ?
anke
oktober 03, 2016 16:32
7.1
Ik heb van het UWV een IVA-beschikking gekregen. Is de werkgever ook in geval van IVA verplicht de transitievergoeding uit te betalen?
M.A.E. Boerland
januari 24, 2017 14:34
8.1
Heeft de transitievergoeding ook invloed op m'n wao-uitkering en invaliditeitspensieon (IP) an het ABP?
J.C.W.Moerkens
maart 13, 2017 09:50
9.1
Geachte 2 jaar ziek, ontslag 16 Februari 2017, n.a.v. 2 herseninfarcten, UWV proces geheel doorlopen IVA afkeuring, 100% arbeidsongeschikt. Blijf formeel in dienst geen salaris geen sec.arbeidsvoorw. Reden werkgever om geen ontslagvergoeding te betalen. Dienstverband 4-1-1982 dus ruim 35 jaar. Salaris volgens bijlage UWV Arbeidsk.onderzoek. per maand 5.462,26 Euro, Per jaar 65.547,13. Ik wil officieel ontslag krijgen en en mijn transitieverg. uitgekeerd krijgen. Of via de rechtbank. 0686627288
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 06, 2017 16:30
1.9.1
Beste Moerkens, het is een keuze van de werkgever om over te gaan tot ontslag of om de arbeidsovereenkomst niet te beëindigen. Hier kunt u helaas niets tegen doen. Voor het ontvangen van een transitievergoeding is het namelijk nodig dat de werkgever het initiatief neemt om de arbeidsovereenkomst met u te beëindigen. Er ligt een wetsvoorstel om dit aan te passen. Vooralsnog is het niet bekend wanneer dit doorgevoerd zal worden.
Esther
september 05, 2015 23:17
2
Ik ben meer dan 2 JR ziek, werkgever heeft een loonsanctie gekregen wegens geen goed re-integratie traject. M'n werkgever heeft mij een re-integratie traject nu krijg ik ineens een brief dat ze me toch gaan ontslaan en de kosten voor het re-integratie traject wordt in mindering gebracht op transitievergoeding. Er daarvoor geen toestemming/schriftelijke overeenkomst voor getekend. Mag dit dan zomaar? Nu wil ik zonder duidelijkniet beginnen aan het re-integratie, gaat de werkgever moeilijk doen
Robin (Arbeidsjurist)
september 08, 2015 07:57
1.2
Esther, de werkgever mag niet zomaar kosten aftrekken van de transitievergoeding dat moet altijd met goedkeuring van de werknemer. Daarnaast is de werkgever al vanuit de wet verplicht re-integratiekosten te maken om u te laten re-integreren, de werkgever mag deze kosten niet op de werknemer verhalen of verrekenen met de transitiekosten.
Trude
januari 23, 2016 14:46
2.2
vraag : heb je tijdens een slapend dienstverband recht op ww? Geen loon dus ook geen pensioenopbouw? Is er een voordeel voor de werknemer?
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:58
1.2.2
Beste Trude, wanneer er sprake is van een slapend dienstverband na 2 jaar ziekte kan het zijn dat er een recht bestaat op een WW-uitkering er is inderdaad in de meeste gevallen dan geen sprake meer van een pensioenopbouw. Het voordeel van werknemer is dat er een dienstverband blijft bestaan en dat wanneer een werknemer beter is hij zijn werk weer kan opeisen omdat er nog steeds een dienstverband bestaat.
Esmee
maart 03, 2016 11:24
1.1.2.2
Beste Robin, op basis waarvan kom jij tot de conclusie dat tijdens een slapend dienstverband een recht bestaat op WW? En kan de werknemer dat recht dan ook geldend maken, aangezien er nog steeds sprake is van een arbeidsovereenkomst en deze niet wordt beëindigd?
Robin (arbeidsjurist)
augustus 31, 2016 10:53
1.1.1.2.2
Esmee, Het recht op WW bestaat alleen wanneer een werknemer minder dan 35% wordt afgekeurd. Daarnaast wordt een WW-uitkering toegekend wanneer er sprake is van uren-verlies en niet zozeer bij het beëindigen van het dienstverband.
Altena
januari 18, 2017 20:01
1.1.1.1.2.2
Mijn vrouw is december 2016 voor 100 % afgekeurd dubbele nekhernia met uitval arm. Haar werkgever een zorginstelling heeft haar slecht ( spoor1) en op het laatst goed (spoor2) geholpen. De andere conclusie vanuit de werkgever was vanaf het eerste moment al er zijn geen banen meer voor jouw bij ons ( 12000 medewerkers) Heeft mijn vrouw recht op transitie vergoeding of ontslagvergoeding. Mijn vrouw heeft 15 jaar bij dit bedrijft in vaste dienst gewerkt.
Altena
februari 18, 2017 19:59
1.1.1.1.1.2.2
Ik heb nog geen antwoordt ontvangen kunnen jullie nog eens naar mijn vraag kijken
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 03, 2017 10:19
1.1.1.1.1.1.2.2
Beste Altena, ik heb op uw vorige vraag gereageerd. Ik hoop dat ik u daarmee voldoende heb geïnformeerd. Wanneer de werkgever besluit de arbeidsovereenkomst te beëindigen via het UWV heeft u recht op de wettelijke transitievergoeding. Wanneer de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt op grond van wederzijds goedvinden (middels een vaststellingsovereenkomst), kan er in onderling overleg een ontslagvergoeding worden vastgesteld.
marinka
september 07, 2015 10:03
3
Ik kom er niet meer uit, mijn man is 27 jaar in dienst met wao verleden. Na 6 jaar opnieuw 2 jaar ziek geweest en nu herkeurd, 16 uur arb geschikt/65/80 wao. Werkgever heeft aan uwv te kennen gegeven geen werk te hebben. Er is geen ontslag aangevraagd, volgens uwv niet noodzakelijk. Mijn man krijgt nu 16 uur ww en uitkering, kan dit zomaar na 27 jaar dienstverband? Ik wordt v kastje naar muur gestuurd dus kom er niet meer uit. Vrijdag naar uwv ivm bezwaar 65/80.Werkgever houdt zich stil...
marinka
september 07, 2015 10:09
1.3
Ik vraag mij af waar je moet zijn voor een antwoord wat ook echt klopt, hoop dat jullie dat kunnen geven. Heb ook mijn twijfels aan rechtsbijstand, dit mede omdat het inmiddels een zeer complexe zaak is geworden die nu al ruim 2,5 half jaar duurt....
marinka
september 07, 2015 23:33
1.1.3
Als mijn man vrijdag alsnog voor 80-100 wordt afgekeurd kan werkgever hem dus gewoon slapend in dienst houden en hoeft hij niets te betalen, begrijp ik dat goed?
Robin (Arbeidsjurist)
september 08, 2015 07:55
1.1.1.3
Marinka, de werkgever is niet verplicht de arbeidsovereenkomst op te zeggen waardoor er inderdaad geen transitievergoeding betaald hoeft te worden.
Claudia
september 17, 2016 19:13
2.1.3
FNV de vakbond bellen!
Anne
september 10, 2015 09:54
4
In oktober ben ik twee jaar ziek. Ik ben door het uwv voor 100% afgekeurd. Wat als mijn werkgever de arbeidsovereenkomst niet beeindigt om zodoende onder de transitievergoeding uit te komen? Heb ik dan nog rechten?Bijvoorbeeld bij 25 jarig dienstverband? Of kan ik (bij wijze van spreken) over een paar maanden aankloppen en zeggen dat ik weer kom werken?
Robin (arbeidsjurist)
september 11, 2015 12:44
1.4
Anne, wanneer de werkgever het dienstverband niet wil beëindigen kunt u op elk moment aankloppen bij de werkgever voor werk, er bestaat immers nog een arbeidsovereenkomst. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat uw pensioenopbouw blijft doorlopen (verschilt per pensioenfonds) tijdens een volledige arbeidsongeschiktheid gedurende het dienstverband.
Anne
september 16, 2015 12:14
1.1.4
Beste Robin, Dank u voor uw reactie. Toch voor alle duidelijkheid nog een vraagje. Ik word dus voor 100% afgekeurd en krijg met ingang van oktober een iva-uitkering. ik heb dan toch recht op de Transitievergoeding? Het uwv, waar ik geïnformeerd heb, zegt hier niet meer van te weten dan dat het geen invloed heeft op de uitkering. Hartelijke groet, Anne
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 19, 2016 16:28
1.1.1.4
Beste Anne, De werkgever is in beginsel verplicht om een transitievergoeding te betalen als het dienstverband met een langdurig zieke werknemer (langer dan 2 jaar ziek) wordt beëindigd.
Arnold
september 30, 2016 14:51
2.1.4
Hallo Robin ik ben nu 3 jaar thuis 100% afgekeurd maar de werk gever heef mij op een nul uren contract gezet ik krijg geen Transitievergoeding en ook gaat mijn pensioen opbouw niet door
noor
september 15, 2015 13:33
5
Ik had een vraag ik ben inmiddels na 3 jaar afgekeurd inverband bedrijfsongeval krijg een uitkering hoelang kan mijn bedrijf mijn in slapende dienst houden om geen transitievergoeding en mijn snipper en atv dagen van bijna 200 uur uit te betalen
Robin (arbeidsjurist)
september 21, 2015 08:07
1.5
Noor, de werkgever heeft geen verplichting om een arbeidsovereenkomst te beëindigen wanneer de loondoorbetalingsverplichting is gestopt. De werkgever kan dus tot aan uw AOW-gerechtigde leeftijd uw arbeidsovereenkomst slapend houden. Dit betekent wel dat wanneer u weer 100% kan werken u de werkgever kan verplichten u van werk te voorzien, er bestaat immers nog steeds een arbeidsovereenk
johan
juni 01, 2016 23:41
1.1.5
u zegt niets van de snipperdagen, vakantiedagen en atv dagen...?????? bestaan er hierover ergens uitspraken????
Annie
september 16, 2015 17:01
6
Gaat de Transitievergoeding van een IVA uitkering af.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 01, 2015 10:14
1.6
Beste Annie, de transitievergoeding is niet van invloed op de IVA uitkering.
Ana
maart 03, 2016 22:04
1.1.6
Mij man gaat met 68 weken vervoegde iva aanvragen heeft hij recht op transatie vergoeding
Marianne
september 22, 2015 20:35
7
Mijn werkgever wil graag dat ik vervroegd iva aanvraag, na 8 maanden ziektewet. Arbo denkt ook dat ik niet meer aan het werk kom. Ikzelf ook niet. Heeft dit gevolgen voor evt transitievergoeding?Ik ben 23 jaar in dienst.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 01, 2015 10:17
1.7
Beste Marianne, de transitievergoeding wordt betaald als je dienstverband eindigt en staat los van de IVA aanvraag.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 01, 2015 10:17
2.7
Beste Marianne, de transitievergoeding wordt betaald als je dienstverband eindigt en staat los van de IVA aanvraag.
Elly
november 19, 2016 19:46
3.7
Marianne, hou wel rekening met het feit dat bij een IVA uitkering geen recht meer op arbeidskorting is waardoor je netto minder overhoudt,werkgever vult wel aan maar UWV houdt dan loonheffing in, als je dan UWV en restloon bij elkaar optelt kom je netto lager uit dan je ziektewet salaris mits die 100% is.
Henriette.Halmans
oktober 01, 2015 14:21
8
Ik heb sinds 1 jaar een wga uitkering naar aanleiding van een bedrijf ongeval [rechterschouder protégé]Ben echter wel al 3 jaar ziek met dit geval,verder is er ook aansprakelijkheid erkent.Nu wil het bedrijf mij onslaan via het uwv, Wat is nu verstandig "de transitievergoeding van mijn bedrijf aanvaarden of de kantonrechterformule aangaan.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 02, 2015 10:19
1.8
Beste Henriette, als je werkgever via het UWV een ontslagvergunning heeft gekregen, heb je helaas geen onderhandelingsruimte voor een vergoeding. Je krijgt dan wel de transitievergoeding als je langer dan twee jaar in dienst bent. Mocht je werkgever een voorstel hebben gedaan om het dienstverband te beëindigen, is er wellicht nog wel ruimte voor een vergoeding. Hierbij kan gekeken worden naar de kantonrechtersformule. Een jurist kan je hierover adviseren.
Joy
oktober 03, 2015 22:34
9
op 31 oktober wordt mijn dienstverband na 7 jaar en 6 maanden beindigd. Wegens ernstige hersenziekte kom ik in de WIA heb ik dan recht op een transitievergoeding?
Anne (arbeidsjurist)
oktober 05, 2015 08:44
1.9
Beste Joy, nu je dienstverband langer dan twee jaar heeft geduurd en de werkgever deze beëindigd, heb je inderdaad recht op de transitievergoeding. Deze vergoeding staat los van andere uitkeringen. Je werkgever moet de vergoeding binnen een maand na het einde van je dienstverband betalen.
Petra
oktober 13, 2015 15:26
10
Goedemiddag, Ik heb een vaststellingsovereenkomst ontvangen. Ik werk er bijna 18 jaar waarvan 2 ziek. Ik ontvang een IVA-uitkering. Echter, mijn eerste ziektedag was gemeld op 26 februari. In de vaststellingsovereenkomst staat dat ik op 7 februari 2016 uit dienst treed, mag dit? Er is dan toch niet voldaan aan de 104 weken?
Petra
oktober 13, 2015 15:33
1.10
Ik ben vergeten aan te geven dat de eerste ziektedag aldus op 26 februari 2014 was
Anne (arbeidsjurist)
oktober 14, 2015 09:58
2.10
Beste Petra, als je een IVA-uitkering ontvangt, krijg je geen loon meer van je werkgever. Je kunt dan akkoord met een vaststellingsovereenkomst als deze juridisch goed in elkaar zit. Ik raad je aan de overeenkomst door een jurist te laten controleren. Zeker nu je twijfelt over de einddatum. Ik heb te weinig informatie voor direct advies. Nu je dienstverband langer dan twee jaar heeft geduurd, heb je recht op de transitievergoeding.
Miranda
oktober 29, 2016 10:56
3.10
Je hoef volgens mij je vaststellings overeenkomst niet te accepteren als jij er niet mee eens bent , als je niets tekent moet werkgever volgens mij bij Het uwv je onslag gaan aanvragen ,tenmonste zo is het bij mij gegaan.
liesbeth
oktober 14, 2015 13:20
11
ik ben in januari twee jaar ziek heb al een wao uitkering van 35% wacht op herkeuring als ik dan voor 100% wordt afgekeurd kan mijn werkgever mijn contract dan ontbinden en heb ik dan toch nog recht op transitie vergoeding
Anne (arbeidsjurist)
oktober 15, 2015 09:06
1.11
Beste Liesbeth, uw werkgever kan inderdaad na twee jaar uw dienstverband beëindigen. In plaats van loon krijgt u dan een uitkering. Uw dienstverband kan beëindigd worden via een procedure bij het UWV of via afspraken in een overeenkomst. Deze overeenkomst moet juridisch kloppen en ik raad u dan ook aan de stukken door een jurist te laten controleren. Ook bij deze manieren van beëindiging van uw dienstverband heeft u recht op de transitievergoeding.
liesbeth
februari 16, 2016 16:02
1.1.11
bedankt voor het antwoord nu nog een vraagje ook als ik ziek uit dienst ga heb ik dan recht op ww
Maria
oktober 14, 2015 18:34
12
Ik werk via uitzendbureau vanaf 17 mei 2012 bij dezelfde financiële bedrijf. Op 17 november 2015 eindigt het contract en wordt niet meer verlengd. Doordat ik mijn vakantie uren opneem, ben ik tot 6 november 2015 werkzaam. Wordt de transitievergoeding berekend vanaf 17 mei 2015 of vanaf ingangsregeling 1 juli 2015. En zal er berekend moeten worden tot 17 november of tot 6 november 2015.
Anne (arbeidsjurist)
oktober 15, 2015 09:10
1.12
Maria, voor de berekening van transitievergoeding wordt inderdaad gekeken naar de hele duur van je dienstverband, dus vanaf 17 mei 2012. Verder loopt je dienstverband tot 17 november 2015 en dus wordt de transitievergoeding tot 17 november 2015 berekend. Dat je in de laatste periode vakantiedagen opneemt, verandert niet de einddatum van je contract.
liesbeth
oktober 20, 2015 13:44
13
kan je in beroep tegen een slapend dienstverband
Anne (arbeidsjurist)
oktober 21, 2015 09:10
1.13
Beste Liesbeth, werkgevers kiezen er steeds vaker voor om een dienstverband door te laten lopen na twee jaar ziekte van de werknemer. Op deze manier hoeven ze de transitievergoeding niet te betalen. Helaas kun je niet in beroep om alsnog de transitievergoeding te krijgen. Als je alsnog beter wordt, kun je wel weer bij je werkgever aankloppen voor loon. Je dienstverband bestaat dan immers nog.
john k
oktober 27, 2015 16:33
14
In oktober 2007 heeft mijn werkgever mij overgenomen van het uitzend bureau na mij vanaf december 2006 eerst een jaar te hebben ingeleend via uitzendbureau X. Ik was echter aaneengesloten al langer in dienst van uitzendbureau X en wel vanaf Augustes 2005. Moet voor de transitievergoeding me huidige werkgever rekening houden met alleen het jaar welke ze mij hebben ingeleend of met de gehele periode dat ik aaneengesloten voor dat uitzendbureau heb gewerkt ??
john k
oktober 27, 2015 16:42
15
2e deel: ik ben nu 2 jaar ziek. moet voor het bepalen van het loon voro de transitievergoeding gekeken worden naar de periode voordat ik ziek werd of tijdens de ziekteperiode. Ik begrijp dat het voor het basis salaris zo is echter ik heb tijdens de twee jaar ziekte geen overuren gedraaid maar in de 3 jaar voor ik ziek werd wel gemiddeld 40 per maand. dient de berekeningsperiode van 12/36 maanden verlengd te worden met de twee jaar ziekte ? zodat alle overuren en dergeljike wel worden meegenomen
Anne (arbeidsjurist)
oktober 28, 2015 08:50
1.15
Beste John, voor de berekening van de transitievergoeding wordt gekeken naar je laatst verdiende salaris. Verder wordt gekeken naar het aantal jaar dat je bij de werkgever in dienst bent. Als je via het uitzendbureau dezelfde functie uitgevoerd hebt, telt deze periode mee. Als je vanaf 2005 via het uitzendbureau voor deze werkgever werkzaamheden uitgevoerd hebt, telt dus de hele periode mee.
John k
oktober 28, 2015 17:34
1.1.15
Beste Anne bedankt voor je reactie, hoe zit het dan met dat er na 104 weken ziekte er geen overeengekomen arbeidsduur en salaris meer is, dient er dan niet voorverlenging plaats te vinden waarbij de periode van ziekte buiten beschouwing wordt gelaten voor wat betreft de bepaling van de arbeidsduur en looncomponenten ?
Anne (arbeidsjurist)
oktober 30, 2015 09:09
1.1.1.15
Beste John, voor de berekening wordt gekeken naar je laatst verdiende salaris en de duur van je dienstverband. Mocht je na de betaling van de vergoeding twijfelen of deze klopt, kun je contact opnemen met een jurist. Overigens kan een werkgever ook voor kiezen het dienstverband te laten bestaan, om zo de transitievergoeding niet te hoeven betalen.
John k
oktober 30, 2015 13:23
1.1.1.1.15
Hallo Anne, bedankt voor je reactie. Helaas geen reactie op de vraag of er geen voorverlenging dient plaats te vinden. Na 104 weken ziekte en toekenning WIA is er geen overeengekomen arbeidsduur meer, de regeling zegt dan toch duidelijk dat er dan voorverlenging dient plaats te vinden indien er sprake is van ziekte, staking of verlof, en dat er dan voor de vaste en losse emolumenten naar de de gemiddelde resp 12/36 maanden voor deze periode gekeken dient te worden. Wat klopt hier dan niet aan?
Robin (arbeidsjurist)
november 03, 2015 10:13
1.1.1.1.1.15
John, de voorverlenging is in principe bedoeld bij het bepalen of iemand recht heeft op een WW-uitkering. Bij twee jaar ziekte is er wel degelijke een overeengekomen arbeidsduur namelijk de arbeidsduur dat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst. Dat de werkgever geen loondoorbetalingsverplichting meer heeft betekent niet dat alle afspraken in een arbeidsovereenkomst komen te vervallen. Wanneer u inhoudelijk advies wil hebben kan ik u adviseren contact op te nemen met een jurist.
Anne
november 01, 2015 10:22
16
In juli is mijn werkgever gestart met een sociaal plan om alleen nog verder te willen met geschoold personeel.Ik kreeg de mogelijk of na school of eruit. Ben gestart met de opleiding maar deze is veel te zwaar aangezien ik als vooropleiding niet voldoende geschoold ben.Heb ik nu ook nog recht op een transitievergoeding.Ik ben nu gestopt met de opleiding en werk al 34 jaar voor deze grote thuiszorgorganisatie.
Robin (arbeidsjurist)
november 03, 2015 10:16
1.16
Anne, het verschilt per situatie waar een werknemer recht op heeft. U geeft aan dat er sprake is van een Sociaal Plan in de meeste gevallen staat er in het Sociaal Plan waar u recht op heeft. Verder is er van belang of er sociale afspraken zijn gemaakt met vakbonden voor een afvloeiingsregeling bij ontslag, wanneer dit het geval is dan gelden deze afspraken en niet de transitievergoeding. Wanneer u verdere informatie wil hebben kunt u de stukken naar ons opsturen zodat ik de stukken kan inzien.
drent
november 17, 2015 02:39
17
als je niet meer kunt werken. ook niet na 2 jaar ziek zijn krijg hoogwaarschijnlijk iva hoe kan een baas dan slapend contrackt geven, kan immers niet meer werken wordt alleen maar minder,waarom kan ik hier niet tegen in beroep gaan?
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:50
1.17
Beste Drent, je kan hier niks tegen doen omdat de werkgever KAN opzeggen na 2 jaar ziekte maar dit dus niet verplicht is. Je kan daarom de werkgever niet verplichten de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Wel kan je er zelf voor kiezen om te beëindigen maar dan heb je geen recht op een transitievergoeding.
Cynthya
november 18, 2015 09:27
18
Ha Drent, Zeker als er sprake is van een IVA zou je wel iets kunnen doen. Je werkgever gedraagt zich namelijk onbehoorlijk (niet als goed werkgever) en is dus verwijtbaar. Je kunt dan zelf ontslag vragen en daarbij meer vragen dan de transitievergoeding, omdat je werkgever ernstig verwijtbaar handelt. Immers is er bij een IVA geen andere reden te bedenken het dienstverband te laten bestaan anders dan de transitievergoeding te ontduiken. Maar er zit een risico in dat je niks krijgt.
Dorine
april 28, 2016 14:42
1.18
Het is toch vreemd dat een werkgever je slapend in dienst kan houden bij een afkeuring. Bij mij moet een commissie hierover oordelen. Terwijl ik ongeneeslijk ziek ben.
evelien
november 22, 2015 20:15
19
beste robin ik ben oktober 2013 ziek geworden en inmiddels voor 100 procent afgekeurd. heb sinds november 2014 een vervroegde iva uitkering van het uwv. heb meerdere malen kontakt opgenomen met mijn [ex] werkgever ivm beëindiging van mijn kontrakt maar ze reageren nergens op. ik heb meerdere malen kontakt opgenomen en dan krijg ik als antwoord . we zoeken het uit maar ik hoor gewoon helemaal niks. heb ik recht op transitievergoeding.? ik wil graag weten waar ik aan toe ben.
Anne (arbeidsjurist)
december 02, 2015 16:20
1.19
Beste Evelien, je werkgever hoeft het contract niet te beëindigen. Je werkgever mag het dienstverband door laten lopen. Dit heet dan een slapend dienstverband. Als je later beter bent, moet je werkgever je loon wel weer uitbetalen. Je ontvangt alleen de transitievergoeding als je dienstverband echt beëindigd wordt.
evelien
december 03, 2015 21:24
1.1.19
beste anne bedankt voor je reactie maar mijn gezondheid wordt alleen maar slechter. ik heb copd cold iv en een goedaardige hersentumor. alles is via uwv geregeld en ben voor 100 procent afgekeurd en zal door mijn slechte gezondheid nooit meer kunnen werken. daarom is mijn vraag. mijn werkgever weet dit maar ik heb het idee dat ze mij gewoon geen transitievergoeding willen uitbetalen.
Anne (arbeidsjurist)
december 04, 2015 10:30
1.1.1.19
Beste Evelien, dat klinkt als een vervelende situatie. Je werkgever hoeft je contract niet te beeindigen. Als ze niet op jou reageren, is de kans groot dat je werkgever er voor kiest het dienstverband te laten voortduren. Ze hoeven dan de transitievergoeding niet uit te betalen. De werkgever mag dit doen.
Joke van Veluw
december 09, 2015 14:42
20
Ontvang een IVA-uitkering (100%). Uitdienst m.i.v. 1 februari 2016. Pensioenopbouw bij werkgever eindigt. Hierdoor is er een te kort van 10 jaar opbouw van mijn pensioen. Is/wordt dit in een transitievergoeding meegenomen? Graag advies in deze. Met vriendelijke groet, Joke van Veluw
Anne (arbeidsjurist)
december 11, 2015 16:03
1.20
Beste Joke, de transitievergoeding wordt berekend op basis van je laatst verdiende loon. Er wordt geen rekening gehouden met het pensioen of de opbouw die je mist. De pensioenopbouw stopt op het moment dat je dienstverband eindigt. Ik raad je aan financieel advies in te winnen.
Bianca
december 16, 2015 01:26
21
17 december ben ik voor 104 weken ziek na 23 jaar vastdienstverband mijn werkgever stopt met betalen. Wia is afgekeurd bezwaarschrift wordt gemaakt. Heb ik nu wel recht op ww totdat de uitspraak is of kan ik beter afwachten. Mijn pensioen loop dat nog wel aangezien ik geen ontslag krijg?? Met vriendelijke groet
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:35
1.21
Beste Bianca, je moet jezelf inderdaad melden bij het UWV voor de WW uitkering. Of je deze krijgt, hangt van alle omstandigheden van het geval af. Ik kan dit nu niet beoordelen. Ik raad je aan een jurist om advies te vragen in deze situatie.
Hans
december 17, 2015 17:23
22
ik ben miv okt 2014 ziek, werkgever wil dat ik IVA aanvraag (68 weken) wat betekent dit voor mijn transitievergoeding? Heb ik bij een slapend dienstverband recht op periodieke verhoging, pensioenopbouw en vaste elementen als vaste onregelmatiheidstieslag, diplome toeslag etc?
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:37
1.22
Beste Hans, als je een WIA uitkering krijgt, stopt je loon. Je krijgt in plaats van je loon de uitkering. Omdat je geen loon meer krijgt, ontvang je de periodieke verhogingen niet. Ook wordt er geen pensioen opgebouwd. Als je werkgever het dienstverband wil beëindigen, heb je recht op de transitievergoeding. Als je werkgever het dienstverband slapend houdt, dan krijg je geen transitievergoeding.
Germa Pouls
december 20, 2015 17:48
23
3 Februari ben ik 2 jaar gedeeltelijk voor 5 uur in de ziekte wet. 16 uur werk ik op loonwaarde. Misschien hebben ze een passende werkplek voor 15 uur, waarin ik van loonschaal 40 naar 15 ga,dus flink met het loon naar beneden. Hoe kan ik het maximale eruit halen?
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:39
1.23
Beste mevrouw Pouls, ik begrijp dat je vanuit de wet Poortwachter misschien een andere functie krijgt. Je wilt er het maximale uithalen. Ik raad je aan een jurist te raadplegen om de mogelijkheden te bespreken. Wij kunnen je uiteraard ook helpen. Ik ontvang dan graag meer informatie van je.
Frannie
december 22, 2015 19:53
24
cao heeft regeling dat het 2e ziektejaar 70% van salaris is. Dit zou op 1 april 2015 zijn ingegaan, ware het niet dat ik miv mei 2015 een vervroegde IVA heb. Werkgever wil dienstverband desgevraagd eerder beeindigen met inachtneming van transitievergoeding. Alleen is er onduidelijkheid over welk salarisbedrag moet worden gerekend.. Is dit het salaris voordat ik ziek werd, het salaris van 70% of het bedrag van de iva uitkering?? Wie kan helderheid geven??
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:41
1.24
Beste Frannie, in dit geval moet het laatst verdiende loon als uitgangspunt worden genomen, dus het loon (100%) dat je nu verdient. Ik raad je aan een jurist naar de beëindiging van je dienstverband te laten kijken. Omdat dit een juridisch document is, moeten de stukken er correct uitzien. Uiteraard kunnen wij je daarbij helpen.
Remko
oktober 16, 2016 15:25
1.1.24
Heb een gerelateerde vraag. Meer dan 2 jaar ziek met 80-100% WGA. Salaris is in deze met 20% gekort ivm ziekte. Welk bruto salaris moet nu voor de transitie berekening gebruikt worden. Het 100 % bedrag of het 80% bedrag.
jeff
december 24, 2015 15:42
25
mijn werkgever wil mij na 2 jaar ziekte en een 1 jaar loondoorbetalingsverplichting van het uwv toch ontslaan wegens arbeidsongeschiktheid.de loondoorbetaling was per 1 oktober 2015 gestopt ik ben in vaste dienst en heeft de wergever mijn salaris in november gekort op de 70%wat wettelijk mag maar nu mijn vraag in de maand november ben ik6 dagen ziek geweest ivm een operatie mijn werkgever heeft deze dagen niet betaald hij zegt dat ik dan toen maar ww moest aanvragen mag dit?
Anne (arbeidsjurist)
januari 05, 2016 10:42
1.25
Beste Jeff, je geeft aan dat je ruim twee jaar ziek bent en dat de loondoorbetaling per 1 oktober 2015 is gestopt. Ook geef je aan dat je loon in november 2015 gekort is. Als je loondoorbetaling stopt, krijg je dus vanaf oktober 2015 geen loon meer. Voor mij is niet duidelijk hoe het loon in november 2015 dan betaald wordt. Als je in november 2015 nog wel loon hebt ontvangen, moeten in principe de extra ziektedagen in november wel betaald worden.
pieta
december 29, 2015 15:42
26
Ik heb mijn vakantieuren en transitievergoeding gehad heeft dit invloed op mijn wia (iva) uitkering,mijn opgebouwde vakantiegeld wel,maar de c andere 2
Anne (arbeidsjurist)
januari 04, 2016 12:44
1.26
Beste Pieta, de uitbetaling van de transitievergoeding heeft geen invloed op de WIA uitkering. Deze twee staan los van elkaar.
Kees Kater
januari 12, 2016 17:20
27
De werkgever van mijn 100% afgekeurde zoon wil hem na twee jaar ziekte met wederzijds goedvinden ontslaan, geen vergoeding dus. Als hij weigert wordt hij op een slapend contract gezet en wordt de transitievergoeding ontlopen. Hoe lang kan zo'n situatie voortduren en wat kun je eventueel doen om tot een ontbinding met transitie te komen.
Anne (arbeidsjurist)
januari 13, 2016 12:03
1.27
Beste Kees, op het moment dat je van de werkgever van je zoon een vaststellingsovereenkomst hebt ontvangen, heeft zijn werkgever aangegeven dat hij afscheid van hem wil nemen. Je kunt dan een tegenvoorstel doen en hierbij de transitievergoeding meenemen. Ik raad je aan hiervoor een jurist in te schakelen.
Belin
januari 19, 2016 17:05
28
Beste, Ik ben voor bijna 63 % arbeidsongeschikt en krijg een WGA uikeriring. Mijn werkgever is eigen risico drager. Blijft mijn dienstverband bestaan na 104 weken ziekte?. Of wordt ik ontslagen?. Met vriendelijke groet, Belin
Robin (arbeidsjurist)
januari 22, 2016 11:59
1.28
Beste Belin, de werkgever bepaalt of hij de arbeidsovereenkomst gaat beëindigen. Hij is echter niet verplicht de arbeidsovereenkomst te beëindigen na 2 jaar ziekte u blijft dan in dienst, dit heet ook wel een slapend dienstverband.
mans
januari 21, 2016 14:29
29
mijn man is 2 jaar ziek zijn baas wil hem niet onstslaan maar slapend in dienst houden nu heeft hij een nieuwe baan op 0 uren contract is hij nu verplicht om ontslag te nemen bij zijn oude baas?
Robin (arbeidsjurist)
januari 22, 2016 12:01
1.29
Beste Mans, het kan zijn dat er in de arbeidsovereenkomst van de hudige werkgever staat dat er een verbod op nevenwerkzaamheden is. Dit betekent dat uw man geen andere werkzaamheden mag verrichten zonder toestemming van de huidige werkgever. Hierdoor kan er een verplichting ontstaan dat hij dan ontslag moet nemen. Verder is het wettelijk wel mogelijk twee dienstverbanden te hebben wanneer een dergelijk verbod niet bestaat.
Elisa
januari 26, 2016 08:17
30
Ik heb het eerste ziekte jaar ruim 6maanden 60% gewerkt. De laatste 4 maanden ben ik volledig ziek geweest. Ik wordt nu gekort in het 2e ziektejaar voor 30%. Daarnaast ben ik er niet opgewezen dat ik gekort zou worden, en kon dus geen maatregelen treffen om de financiële tegenslag op te vangen. (Zoals opzeggen vd kinderopvang ed) Mag dit op deze manier, en heeft het zin om te vragen of ze mij tegemoet kunnen komen door mij later te korten omdat ik wel gewerkt heb het eerste ziekte jaar?
Robin (arbeidsjurist)
januari 29, 2016 15:28
1.30
Beste Elisa, wettelijke gezien hoeft de werkgever maar 70% van het loon te betalen gedurende beide ziektejaren. Dat de werkgever het eerste jaar 100% loon heeft betaald is al meer dan het wettelijk vereiste. De werkgever mag het dus op deze wijze doen en helaas kan ik u daar geen ander antwoord op geven. Ook met betrekking tot het later ingaan kan ik enkel aangeven dat wettelijk gezien u daar geen grondslag voor heeft.
suzan
februari 03, 2016 17:02
31
Beste arbeidsjurist, mijn man is 2 jaar lang ziek geweest en hij is 100% afgekeurd en krijgt een wia. De werkgever houd hem slapend, tot zover begrijp ik het dat je geen recht heb op de transactievergoeding enz. Maar ik wel een vraag om de vakantieuren die hij heeft opgeboud mogen ze die houden en hoeven ze die dan ook niet uit tebetalen? Ik wil graag dat de vakantiedagen/uren uitbetaald gaat worden? wat zijn zijn rechten? Kunt u mij aub daar een antwoord opgeven bedank
Robin (arbeidsjurist)
februari 09, 2016 07:55
1.31
Beste Suzan, de wet is zeer duidelijk met betrekking tot het uitbetalen van de wettelijke vakantiedagen en dit mag wettelijk gezien niet. Verder is het zeer onduidelijk wat de rechten zijn met betrekking tot vakantiedagen na 2 jaar ziekte en kan ik op deze weblog geen antwoord hierover geven.
kitty
februari 11, 2016 09:12
32
vraag mijn man is meer dan 2 jaar ziek, werkgever heeft loonsanctie gekregen en moet tot nov 2016 loon betalen. hij heeft 1e en 2e spoor niet goed gedaan. mijn man heeft twee weken gewerkt onder dwang, in het weekend moest er weer een ambulance komen. nu is hij weer 100% arbeid ongeschikt. UWV heeft de Wia is afgekeurd , bezwaar gemaakt tegen de beslissing. Arboarts zegt als loonsanctie over is mijn man helemaal niets meer krijg . alleen socialedienst uitkering.is dat zo?
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:47
1.32
Beste Kitty, in principe zal de situatie per november 2016 opnieuw door het UWV beoordeeld worden. Mocht je man dan geen uitkering krijgen, zal hij WW kunnen aanvragen. Mijn advies is een jurist in te schakelen omdat dit vaak een vrij ingewikkelde situatie is.
Leroy
februari 11, 2016 11:40
33
Beste arbeidsjurist. Ik ben al ruim meer dan 2 jaar ziek (80/100% afgekeurd) en nu is het zo dat mijn werkgever mij middels een vastellingsovereenkomst wilde ontslaan. Ik heb geweigerd te tekenen omdat er niks over een mogelijke transitievergoeding in stond. Ik heb er nog wel naar gevraagd maar mijn emails worden niet meer beantwoordt. Ik heb mijn vakantie uren uitbetaald gekregen en op de specificatie staat vermeld dat ik uit dienst ben getreden. Ik weet niet of ik dit nog een slapend dienstver
Leroy
februari 11, 2016 11:43
1.33
band moet noemen. Is mijn werkgever nu niet verwijtbaar? Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen. Mvg
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:48
1.1.33
Beste Leroy, nu op je arbeidsovereenkomst staat dat je uit dienst getreden bent, is het zaak snel actie richting de werkgever te ondernemen. Dit is namelijk niet de juiste manier om het dienstverband te beëindigen. Ik raad je aan juridisch advies in te winnen.
Martin
februari 13, 2016 07:41
34
Vraagje. Mijn werkgever bestaat uit diverse dochters wij zijn in de loop van de jaren verplicht van de ene dochter over gezet naar de andere. nu ben ik bijna 2 ziek en de iva is aangevraagd en goedgekeurd door de uvw. Nu komt mij werkgever met een andere datum van in diensttreding, hun geven op, als in indienst de laatste dochter van het bedrijf 2010, maar op mijn loonstrook staat wel indienst 2004. wat kan ik verwachten?
Martin
februari 13, 2016 07:56
1.34
Kreeg ooit dit antwoord op mijn vraag over de datum. Je bent op 04-01-2010 in dienst gekomen bij ** met anciënniteit vanaf 15-06-2004, welke datum kan ik verwachten met de vergoeding?
Anne (arbeidsjurist)
februari 17, 2016 15:50
1.1.34
Beste Martin, je werkgever heeft aangegeven dat voor de anciënniteit de eerste datum, namelijk die van 2004, telt. De transitievergoeding moet dan ook vanaf 2004 berekend worden. Overigens hoeft je werkgever je dienstverband niet te beëindigen nu de IVA is goedgekeurd. Als er wel een voorstel tot beëindiging wordt gedaan, raad ik je aan een jurist mee te laten kijken naar het voorstel.
Jolanda
februari 19, 2016 18:23
35
Beste, Een vriend van mij is in dienst bij een gemeente, en een jaar ziek, de werkgever wil nu versneld een IVA procedure starten bij het UWV, de verwachting is dat betrokkene niet meer aan het werk zal kunnen. Per 1 januari 2017 zal het ontslag recht inclusief transitievergoeding ook voor ambtenaren gelden, betrokkene zou dan recht hebben op transitievergoeding en nu niet, wat is wijsheid en in hoeverre is het duidelijk dat de transitievergoeding dan ook voor hem geldt?
Anne Jan
februari 29, 2016 23:13
36
Ik ben 2 jaar ziek geweest. Mijn werkgever stopt loonbetaling, weigert ontslag te verlenen en gaat over op slapend dienstverband. Ik vind een andere baan. Mijn werkgever stelt dat werken bij een andere werkgever gelijk staat aan ontslag nemen en wil daarom het slapend dienstverband beëindigen zonder transitievergoeding uit te betalen. Staat hij in zijn recht?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 01, 2016 10:36
1.36
Anne Jan, een werknemer kan meerdere banen tegelijk hebben dus de stelling van de werkgever klopt in de meeste gevallen niet. Het hangt er bijvoorbeeld van af of er een verbod op nevenactiviteiten in uw contract is opgenomen of niet. Het is waarschijnlijk dat u het slapend dienstverband niet hoeft te beëindigen. Wanneer de werkgever wil beëindigen dan dient hij de transitievergoeding te betalen.
Albert
maart 14, 2016 16:23
37
Mijn echtgenote is voor 80 tot 100% afgekeurd door het uwv en ontvangt vanaf deze maand een vga-uitkering. De werkgever is het er niet mee eens en wil een iva-uitkering voor haar, wat ook terecht is want ze kan gewoon niet meer werken. Daarnaast wordt haar contract de komende 10 jaar slapend gehouden en hoeft de werkgever geen transitievergoeding te betalen. Kan en mag dit?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 15, 2016 07:35
38
Albert, de werkgever mag na 2 jaar de arbeidsovereenkomst beëindigen maar is niet verplicht dit te doen. De werkgever mag een slapend dienstverband aanhouden met een werknemer en hoeft daarom geen transitievergoeding te betalen aan de werknemer.
maurits
maart 16, 2016 08:54
39
ik krijg vanaf maart een WIA uitkering van 80tot 100% nu wil mijn werkgever mij een slapend dienstverband geven en mijn opgebouwde uren en vakantiegeld niet uitbetalen mag dat?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 16, 2016 12:22
1.39
Maurits, de werkgever mag na 2 jaar de arbeidsovereenkomst beëindigen maar is niet verplicht dit te doen. De werkgever mag een slapend dienstverband aanhouden met een werknemer en hoeft daarom geen transitievergoeding te betalen aan de werknemer.
maurits
maart 17, 2016 21:38
1.1.39
maar is het dan zo dat ik mijn vakantiegeld en opgebouwde uren niet uitbetaald krijg? en stel dat ik zelf ontslag neem?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 18, 2016 08:26
1.1.1.39
Maurits, Vakantiegeld krijgt u uitbetaald op het gebruikelijke moment. Wettelijk gezien mogen er geen vakantiedagen worden uitbetaald tijdens het dienstverband en zullen waarschijnlijk niet uitbetaald worden.
maurits
maart 18, 2016 12:57
1.1.1.1.39
en als ik zelf ontslag neem krijg ik mijn open staande uren dan wel uitbetaald?
maurits
maart 17, 2016 08:06
40
maar is het dan zo dat ik mijn vakantiegeld en opgebouwde uren niet uitbetaald krijg? en stel dat ik zelf ontslag neem?
Anne
juni 06, 2017 11:03
1.40
Beste Maurits of wie dit aangaat, Ik ben geen arbeidsjurist, maar als ik logisch nadenk dan heb je bij een slapend dienstverband recht om je vakantiedagen op te nemen. Deze vakantierechten zijn doorbetaald dus de werkgever moet dan gewoon nog salaris doorbetalen tijdens je vakantie. Je bent immers nog in dienst!
Anne
juni 06, 2017 12:24
1.1.40
Inmiddels heb ik begrepen (jurist gesproken) dat tijdens slapend dienstverband alleen de opgebouwde bovenwettelijke vakantiedagen opgenomen kunnen worden (de werkgever kan dit weigeren). De opgebouwde wettelijke vakantiedagen blijven dan staan. De opgebouwde wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen vervallen niet.
Yvonne
maart 17, 2016 20:12
41
Mijn dochter is ziek geworden en heeft 2 jaar loon doorbetaald gekregen nu sinds 2007 is ook meteen haar onslag aangezegd wegens niet kunnen terugkeren functie nu ontvang zei een wga uitkering en is voor 80-100% afgekeurd ze heeft geen transitie vergoeding gehad maar werkgever zegt ze is 2 jaar lang doorbetaald ze hebben haar afkoopcontract ingetrokken omdat ze zeiden verlopen maar was geduurebde die tijd geestelijk En lichamelijk te ziek om een beslissing te maken kan ze hier nog wat mee ?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 18, 2016 08:29
1.41
Yvonne, de vaststellingsovereenkomst die de werkgever heeft aangeboden was waarschijnlijk een voorstel dat kwam te vervallen wanneer het niet geaccepteerd zou worden. Helaas kunt u niks doen tegen een dergelijke handeling omdat de werkgever niet verplicht is een werknemer te ontslaan na 2 jaar ziekte. Wel kunt u vragen aan de werkgever of het voorstel nogmaals gedaan kan worden.
Klaas
maart 18, 2016 15:52
42
Ik ben 80/100% afgekeurd per 22 april a.s en werkte voor 28 uren in de WSW heb nog ruim 440 vakantie uren staan. Ben niet op vakantie geweest de afgelopen 2 jaar door mijn ziekte. Vraag 1: Heb ik ook recht op transitie vergoeding in de WSW ben vanaf 1 jan 2006 in dienst.van de WSW ? Vraag 2: moet mijn werkgever mij de 440 opgebouwde vakantie uren uitbetalen ?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 21, 2016 07:45
1.42
Klaas, wanneer de werkgever uw arbeidsovereenkomst beëindigd heeft u, wanneer u aan alle voorwaarde voldoet, recht op een transitievergoeding. Let wel op dat een afkeuring niet automatisch een beëindiging van het dienstverband is. Wanneer het dienstverband "slapend" wordt gehouden dan heeft u geen recht op een transitievergoeding en zal er ook geen eindafrekening komen. Volgens de wet mogen er geen wettelijke vakantiedagen worden uitbetaald gedurende het dienstverband, alleen bij een beëindig
Nita
maart 21, 2016 18:04
43
Begin maart ben ik bij de overheid ontslagen wegens arbeidsongeschiktheid. Ben ook 80-100% afgekeurd en krijg een wia uitkering. Ik heb bij mijn werkgever aangeklopt voor een transitievergoeding, maar volgens hun gaat deze vergoeding in bij hun vanaf 2017. Overheid stapt dan over op de arbeidsovereenkomst. Klopt het dat ik geen recht heb op deze vergoeding?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 22, 2016 07:30
1.43
Nita, ambtenaren hebben geen recht op een transitievergoeding aangezien ze geen arbeidsovereenkomst hebben maar een akte van aanstelling. De transitievergoeding is in de WWZ gekoppeld aan de beëindiging van een arbeidsovereenkomst.
john
maart 27, 2016 23:59
1.1.43
wat krijgt de ambtenaar dan wel bij ontslag i.v.m. arb. ongeschiktheid.
Elvira
maart 22, 2016 03:14
44
Ben sinds 16-6-97 in dienst. Sinds 5-8-14 in de ziektewet. Sinds nov 2015 vervroegd in de IVA gegaan maar krijg nog steeds salaris van mijn baas. Heb ik dadelijk na 2 jaar ziektewet toch gewoon recht op een ontslagvergoeding? Moet ik daar dan zelf achter heen? En ik heb ook nog ruim 400 vakantie uren staan, krijg ik die ook nog uitbetaald? Ik ben 52, als ik recht heb, op welk bedrag kan ik ongeveer rekenen. Mijn bruto salaris per maand is €1965,=
Robin (Arbeidsjurist)
maart 22, 2016 07:32
1.44
Elvira, wanneer de werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigd na 2 jaar ziekte heeft u onder het huidige recht in beginsel recht op een transitievergoeding. Wanneer de werkgever niet beëindigd en een slapend dienstverband houdt heeft u geen recht op een transitievergoeding omdat er geen beëindiging plaatsvindt. De uitbetaling van vakantie uren vinden in principe alleen plaats wanneer er een beëindiging van de arbeidsovereenkomst is. Voor de hoogte van uw vergoeding kunt u de rekentool gebrui
Klaas
maart 22, 2016 10:42
45
Ik begrijp het: Maar geldt de transitievergoeding ook voor de (WSW) wet sociale werkvoorziening ? Na de 2 jaar dus ( 22 april a.s ) ziekte en ontslag heb ik wel recht op de wettelijke en boven wettelijke vakantieuren ? Binnen de 2 jaar heb je alleen recht op bovenwettelijke vakantieuren ?
Eveline
maart 23, 2016 12:51
46
Beste Klaas, wanneer u een WSW-indicatie heeft en u wordt na 2 jaar ziekte ontslagen dan heeft u in beginsel recht op een transitievergoeding. Bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst dienen de vakantiedagen, die nog niet zijn opgenomen, te worden uitbetaald. U heeft alleen recht op bovenwettelijke vakantiedagen als dat in uw arbeidsovereenkomst of cao staat opgenomen.
Klaas
maart 23, 2016 15:16
47
Mijn werkgever wil mijn transitievergoeding wel betalen +overgebleven vakantieuren ongeveer 440. Hij gaat mij nu een voorstel doen. Maar van welk brutoloon moet hij mij een voorstel doen ? Van het normale bruto maandloon of van het bruto maandloon minus de 30% die in het 2"de ziektejaar wordt berekend? Alvast hartelijk dank voor uw reacties.
Robin (Arbeidsjurist)
maart 24, 2016 07:44
1.47
Klaas, de transitievergoeding wordt berekend op het "normale" bruto maandloon dat u zou verdienen wanneer u 100% uitbetaald zou worden.
Conny
maart 26, 2016 12:45
48
Beste arbeidsmarkt,ik heb onlangs mijn WIAkeuring gehad en ben 100% arbeidsongeschikt beoordeeld.Ik krijg miv volgende maand een IVA uitkering.Mijn werkgever wil geen ontslag voor mij aanvragen maar geeft aan dat ik mijn verlofdagen van de afgelopen 2 jaar uitbetaald kan krijgen.Uiteraard wil ik wel graag ontslagen worden met de evt bijbehorende vergoedingen.Maak ik een kans voor de rechter nu zij wel die verlofuren uit gaan betalen?Want dat impliceert einde dienstverband!!Alvast bedankt!
Robin (Arbeidsjurist)
maart 29, 2016 08:05
1.48
Conny, het is inderdaad zo dat het uitbetalen van verlofuren een beëindiging van het dienstverband impliceert. Wettelijk gezien is het niet eens toegestaan om gedurende een dienstverband de verlofuren uit te laten betalen. Hoe een kantonrechter dit gaat beoordelen kan ik op het moment niet zeggen en zal nader onderzoek gedaan moeten worden.
ed
maart 29, 2016 09:58
1.1.48
Beste Robin, zit eigenlijk met het zelfde probleem maar hoe ik dit zo lees als je WG je vrije dagen uitbetaald is dit gewoon een beëindiging dienstverband. Dus je kan dan gewoon aanspraak maken voor de transitievergoeding ?
ed
maart 30, 2016 00:28
49
Beste Robin , ik heb nog een aanvulden vraag mijn WG wil bij mij een "afrekening doen" verrekening van de vrije dagen die ik door mijn ziekte niet heb kunnen opnemen. mogen hun dit alleen uitkeren bij een einde dienstverband of mogen hun dat ook uitkeren met een slapend dienstverband ?
Robin (Arbeidsjurist)
maart 30, 2016 07:53
1.49
Ed, wettelijk gezien mogen de wettelijke vakantiedagen niet uitbetaald worden gedurende een dienstverband en mag dit alleen wanneer er sprake is van een beëindiging. Wanneer een werknemer overgaat tot een "eindafrekening" kan het zijn dat er sprake is van een beëindiging, echter ligt het eraan hoe de werkgever met de situatie omgaat.
hans
maart 31, 2016 22:48
50
Beste arbeids jurist in 2006 ben ik geopereerd en in 2008 heb ik aangepast werk gekregen nu hebben ze dit werk uitbesteed aan een aannemer ik mag nooit meer zwaar tillen kan ik na 24 jaar het dienst verband beeindigen en een transitie vergoeding ontvangen?
Robin (Arbeidsjurist)
april 01, 2016 07:44
51
Hans, wanneer je zelf ontslag neemt heb je nooit recht op een transitievergoeding. Wanneer de werkgever het dienstverband beëindigd dan zou u in beginsel recht hebben op een transitievergoeding.
Miria
april 17, 2016 22:41
52
Ik krijg binnenkort ontslag na 2 jaar ziek. Ik krijg transitievergoeding. Ik heb ook opleidingen gevolgd, maar ik wil nog 1 vervolg opleiding doen. Deze start na mijn ontslag. Ik wil namelijk voor deze opleiding nog gebruik maken van de transitievergoeding. Hoe moet ik dat regelen?
Eveline
april 18, 2016 17:06
53
Beste Miria, Als u een passende opleiding heeft gevonden, dan kunt u de factuur van de omscholingskosten opsturen naar uw werkgever. Deze kosten worden in beginsel verrekend met de transitievergoeding. De omscholingskosten moeten wel een bijdrage leveren aan een bredere inzetbaarheid van de werknemer op de arbeidsmarkt. De werkgever kan deze kosten in mindering brengen, indien u ook vooraf schriftelijk hebt ingestemd met de verrekening.
peter
april 29, 2016 08:49
54
Kan ik mijn openstaande vakantiedagen claimen bij een slapend dienstverband. Mijn werkgever wil ze niet uitbetalen maar aangezien ik recht heb op minimaal drie weken aaneengesloten vakantie volgens de CAO heb ik er toch recht op lijkt me.
Robin (arbeidsjurist)
april 29, 2016 16:43
1.54
Peter, de vakantiedagen mogen wettelijk gezien niet uitbetaald worden tijdens het dienstverband. Voor het opnemen van de openstaande vakantiedagen tijdens een slapend dienstverband is nog geen helderheid over en is niet wettelijk geregeld. Echter kan je ervoor pleiten dat je het recht hebt om de vakantiedagen op te nemen en 100% loon te ontvangen over de dagen dat je vakantie neemt. Nogmaals wil ik benadrukken dat dit niet wettelijk is geregeld en er weinig duidelijkheid over bestaat.
frederique
mei 09, 2016 17:58
55
Ik ben nu 2 jaar ziek en heb een brief gekregen van mijn werkgever om mij te ontslaan. Is dit juridisch gezien voldoende, want er is geen ontslagvergunning of een vaststellingovereenkomst getekend.
Robin (arbeidsjurist)
mei 10, 2016 07:40
1.55
Beste Frederique, alleen een brief waarin staat dat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt (zonder UWV procedure of vaststellingsovereenkomst) is niet voldoende. De werkgever heeft dan onrechtmatig opgezegd en u kunt hiertegen verweer voeren. Mocht u meer informatie willen kunt u altijd telefonisch contact met ons opnemen.
johan
mei 23, 2016 13:04
56
ik loop inmiddels ruim anderhalf jaar in de ziektewet,.mijn werkgever noemt alles wat we doen (maandelijkse gesprek op kantoor )een circus.na vele gesprekken en het uitlokken van ruzie zijn kant,hebben we afgesproken dat we een uitweg zoeken om uitelkaar te gaan via de rechtbank,hij had 100 werknemers en nu nog maar 18 werknemers in loondienst en ongeveer 20 als zzp ers, mijn vraag is : heb ik recht op transitie vergoeding ondanks dat hij nu meer zzp ers heb ( ben 57 jaar oud en werk 13 jaar bij
johan
mei 23, 2016 13:06
57
sorry kon niks meer bij typen van daar hier; ben dus 57 jaar en werk 13 jaar bij mijn werkgever, en ik wil toch desondanks dat ik in de ziekte wet loop toch via de rechtbank mijn ontslag aanvragen
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
mei 25, 2016 13:34
1.57
Beste Johan, U heeft in principe recht op een transitievergoeding wanneer u ten minste 2 jaar in dienst bent geweest bij de werkgever en het contract op initiatief van werkgever wordt beëindigd. De transitievergoeding staat los van het aantal ZZP'ers. Het is echter niet verstandig om uw contract tijdens 2 jaar ziekte periode te beëindigen. U loopt het risico dat u geen uitkering krijgt.
suusje
mei 25, 2016 14:55
58
Ik kom waarschijnlijk met de zelfde vraag maar ik kom er niet uit!Ik heb nu een uitkering 100% afgekeurd /bedrijfsongeval.Twee jaar ziek.17 jaar gewerkt.Maar nu heb ik een beëindigingsvoorstel gehad die loopt nu af..Wil deze niet tekenen ivm een lopende schadeclaim.Heb ik als ik deze niet teken heb ik dan toch recht op een transitievergoeding?
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
mei 26, 2016 10:50
1.58
Beste Suusje, wanneer u niet akkoord gaat met een beëindigingsvoorstel, dan blijft u in beginsel recht hebben op een transitievergoeding.
Grace
juni 01, 2016 17:40
59
Ik heb onlangs een IVA uitkering toegekend gekregen. Ik heb ook een bevestiging van mijn werkgever ontvangen maar niks over een eventuele ontslag. Blijf ik gewoon in dienst en moet ik gewoon afwachten?
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 03, 2016 16:13
1.59
Beste Grace, uw werkgever is niet verplicht om uw contract na 2 jaar ziekte te beëindigen. Wanneer uw contract na 2 jaar ziekte niet wordt beëindigd, dan is er waarschijnlijk sprake van slapend dienstverband.
Grace
juni 06, 2016 09:46
1.1.59
Beste Eveline, Dank je wel voor je antwoord. Wat zijn de nadelen en voordelen van een slapend dienstverband en wat zou daar de reden van kunnen zijn want het is duidelijk dat ik binnenkort niet kan werken.
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 06, 2016 14:41
1.1.1.59
Beste Grace, bij een slapend dienstverband blijft u gewoon in dienst ondanks dat u niet kunt werken. Daarnaast krijgt u geen loon, maar krijgt u in principe een uitkering. De werkgever is dan geen transitievergoeding verschuldigd, omdat uw contract niet wordt beëindigd.
Grace
juni 08, 2016 08:35
1.1.1.1.59
Beste Eveline, dank je wel voor je antwoord. Ik heb nog een vraagje. Als ik ook geen actie onderneem dan blijft het een slapend dienstverband. Komt mijn transitievergoeding te vervallen? Alvast bedankt voor je antwoord. Met vriendelijk groet, Grace
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 08, 2016 15:41
1.1.1.1.1.59
Beste Grace, uw recht op een transitievergoeding komt niet te vervallen wanneer uw dienstverband slapend wordt gehouden. Gedurende de periode van het slapend dienstverband worden uw dienstjaren gewoon meegeteld voor de transitievergoeding.
piet de Heer
juni 16, 2016 14:33
60
Ik ben ambtenaar (55 jaar met 35 dienstjaren) en heb veel rugpijn. Zonder pijnstillers (morfine)hou ik mijn werk voor ong. 60% vol. De bedijfsarts wil niet dat ik gekeurd wordt omdat er geen vervangend werk voor mij is en er dus ontslag zou volgen. Ik
Marian
juni 26, 2016 20:58
61
Een ww-uitkering zou toch moeten impliceren dat er geen sprake is van een dienstverband, waardoor men de uitkering aanvraagt? Hoe kan het dat die twee kunnen worden gecombineerd? Mijn partner ontvangt na 2 jaar ziekte geen wia maar dient ww aan te vragen. Wanneer zijn werkgever besluit om over over te gaan op een slapen dienstverband, wat zijn dan zijn rechten? Hij kan immers werken maar niet in zijn eigen functie. In hoeverre kan worden afgedwongen dat ze hem een andere passende functie aanbied
Eveline (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 01, 2016 16:15
1.61
Beste Marian, wanneer uw man minder dan 35% arbeidsongeschikt is dan komt hij in principe na twee jaar ziekte in aanmerking voor een WW-uitkering. Bij een slapend dienstverband blijft u man gewoon in dienst. Als er passende werkzaamheden binnen het bedrijf voor hem zijn, dan moet de werkgever deze werkzaamheden ook aanbieden. Zodra uw man in staat is om deze werkzaamheden te verrichten, dan ontvangt uw man ook loon. Hij is immers nog in dienst bij de werkgever.
m.g
juli 05, 2016 00:57
62
ik heb een vraagje. ik werk al 35 jaar in de wsw. en ben nu al bijna 2 jaar ziek. Heb al een keuring gehad voor de wia. En word afgekeurd voor 20 uur werken en 16 uur wia in de week.En ik krijg een ander contract van 20 uur perweek. Heb ik nu ook recht op transitievergoeding. Mijn normale contract is 36 uur perweek.
Robin (arbeidsjurist)
juli 11, 2016 09:12
1.62
Beste m.g, wanneer de werkgever uw "oude" contract wil beëindigen dan heeft u recht op een transitievergoeding. Echter wanneer u akkoord gaat met een urenvermindering zonder dat hiervoor een vergoeding tegenover staat dan is dat uw keuze en heeft u zelf afgezien van de transitievergoeding.
jan
februari 17, 2017 01:26
1.1.62
Hoe regel je dan de vergoeding op het oude contract? Toch niet op basis van 36 uur? m.g wordt toch maar voor 16 uur ontslagen?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 03, 2017 10:54
1.1.1.62
Beste Jan, dat is afhankelijk van de afspraken die partijen met elkaar maken. In dergelijke situaties wordt er meestal een vaststellingsovereenkomst opgesteld. Hierin kan een eventuele vergoeding worden opgenomen.
Maatje
juli 13, 2016 02:39
63
Ik heb sinds maart dit naar een slapend dienstverband maar mijn werkgever weigert mijn vakantie uren uit te betalen na 2 jaar ziekte en beweert dat ze vervallen na 1 julie. Kan dit zomaar?
Robin (arbeidsjurist)
juli 13, 2016 08:36
1.63
Maatje, wettelijk gezien mag er tijdens het dienstverband geen (wettelijke) vakantiedagen/uren worden uitbetaald, de werkgever mag dit zo doen. Echter wanneer u niet de gelegenheid heeft gekregen vakantiedagen op te nemen kan er een langere verval termijn gelden.
Annemarie
juli 14, 2016 11:41
64
Heb je cao-rechten (en -plichten) bij slapend dienstverband?
Eveline (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
juli 25, 2016 16:53
1.64
Beste Annemarie, als uw contract slapend wordt gehouden dan veranderd er in principe niks aan de rechten- en plichten die voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst. Bij een slapend dienstverband blijft uw arbeidsovereenkomst immers bestaan.
enrico
augustus 27, 2016 01:17
65
Ik geniet sinds begin 1juli een IVA-uitkering. De voorgestelde eenzijdige vaststellingsovereenkomt kreeg ik pas eind juli die ik heb geweigerd omdat er geen ontslag/transitie vergoeding in opgenomen was. Nu zag ik op mijn pensioenoverzicht dat ik niet meer geregistreerd sta als werkzaam in de branche en bij mijn werkgever stond als einddatum 31 juni? Kan dit gebeuren doordat je automatisch bij IVA 70% pensioenpremievrije opbouw geniet of heeft mijn werkgever al te voorbarig gehandeld?
Robin (arbeidsjurist)
augustus 31, 2016 10:49
1.65
Beste Enrico, U kunt hiervoor beter contact opnemen met uw pensioen beheerder. Hier gaat het namelijk om afspraken die gemaakt zijn tussen de werkgever en pensioen beheerder.
Marja
september 06, 2016 20:20
66
Ook ik heb een slapend dienstverband, omdat mijn bedrijf op deze manier de transitievergoeding wil omzeilen. Nu hoorde ik van collega's dat het bedrijf in december 2017 opgeheven zal worden middels een collectief ontslag. Als dat zo is, zou ik dan ook ontslagen moeten worden, zodat ik alsnog de transitievergoeding krijg? En moet ik daar zelf op letten of wordt dat vanzelf netjes afgehandeld?
Robin (arbeidsjurist)
september 09, 2016 08:31
1.66
Beste Marja, wanneer het bedrijf geheel ophoudt te bestaan dienen alle contracten te worden beëindigd, inclusief een slapende dienstverband. Wanneer de werkgever het slapend dienstverband beëindigd dient hij nog steeds een transitievergoeding te betalen deze zal in december 2017 zelfs hoger zijn dan in december 2016.
Hans
september 13, 2016 00:58
67
M.iv. 12/9 krijg ik 100% wia van het UWV. Ik ben echter nog niet ontslagen en krijg ook nog salaris (onderwijs mbo). De bedoeling is dat ik per 1/1/17 ontslagen wordt ivm 3 maanden opzegtermijn. Mijn werkgever wil mijn uitkering verrekenen met mijn salaris wat logisch klinkt. Ook hebben ze mij een vaststellingsbijeenkomst in concept gegeven. Hoe werkt dit met vakantiedagen? Hoe zit het nu met vakantiedagen die ik al opgebouwd heb en die ik nog wil opnemen.
peter
september 14, 2016 01:47
68
Mijn werkgever heeft per 21 juli mijn ontslag aangevraagd bij het UWV maar door problemen/fouten bij het UWV zijn die papieren pas 9 september naar mij gestuurd en ik heb ze toen ondertekend. Per wanneer gaan de drie maanden termijn om je transitievergoeding te claimen nu in per 24 juli of per 9 september of is het een heel andere datum?
peter
september 14, 2016 01:50
69
Mijn werkgever heeft per 21 juli mijn ontslag aangevraagd bij het UWV maar door problemen/fouten bij het UWV zijn die papieren pas 9 september naar mij gestuurd en ik heb ze toen ondertekend. Per wanneer gaan de drie maanden termijn om je transitievergoeding te claimen nu in per 21 juli of per 9 september of is het een heel andere datum?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
september 23, 2016 17:12
1.69
Beste Peter, deze termijn begint een dag nadat de arbeidsovereenkomst officieel is geëindigd.
Marianne
september 26, 2016 13:48
70
Wordt bij de vaststelling van de transitievergoeding ook rekening gehouden met de verschillende WTF die ik in de afgelopen 30 jaar heb gehad? Of wordt alleen gekeken naar mijn laatste wtf (die helaas erg klein is ivm ziekte) ?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
september 28, 2016 12:53
1.70
Beste Marianne, bij de berekening van dienstjaren voor de transitievergoeding kan rekening worden gehouden met vorige werkgevers, mits uw huidige werkgever als opvolgend kan worden beschouwd. Of dit zo is ligt aan de omstandigheden van het geval.
Marianne
september 29, 2016 08:56
1.1.70
Beste patrick, bedankt voor je reactie. Ik heb echter geen vorige werkgevers gehad, maar heb 30 jaar bij 1 werkgever gewerkt. En daar verschillenden werktijdfactors gehad ivm arbeidsongeschiktheid; die WTF's werden steeds kleiner. Nu heb ik nog maar een hele kleine wtf over. En dus wil ik graag weten of bij een transitietvergoeding ook rekening wordt gehouden met de voorgaande WTF's!
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 05, 2016 14:50
1.1.1.70
Beste Marianne, voor de berekening van de transitievergoeding wordt het maandloon gebruikt. Als het loon wisselend is, dan wordt het gemiddelde loon van de afgelopen 3 maanden gebruikt.
Sas
oktober 15, 2016 15:30
71
Het kan zijn dat mijn werkgever mij ontslaat. Dit na 13 jaar..Werk in het openbaar onderwijs. Heb ik recht op transitievergoeding,want lees op site aob dar dit niet geldt voor openbaar onderwijs..evt wel misschien na 1 jan 2017...Bijzonder onderwijs wel .. Openbaar onderwijs niet. Lijkt wel discriminatie. Wat is nu waar??
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 19, 2016 09:27
1.71
Beste Sas, dat heeft u juist gelezen. Als u in het openbaar onderwijs werkzaam bent, dan kan het zo zijn dat u ambtenaar bent. De nieuwe WWZ geldt alleen voor werknemers die werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst. Als u ambtenaar bent, en u met een vraag zit, dan kan ik uw gegevens doorsturen naar onze ambtenarenjurist.
Leo
oktober 17, 2016 11:23
72
Ik ben op 1 juli met pensioen gegaan na een periode van twee en half jaar 100 afgekeurd te zijn. Maar ik ben nooit officieel ontslagen. Kan dat of moet ik mijn ontslag zelf aanvragen.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 19, 2016 09:18
1.72
Beste Leo, het ligt eraan wat in uw arbeidsovereenkomst of cao staat. Er kan namelijk in staan dat uw arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. In dat geval bent u niet meer in dienst.
Anne-Marie
oktober 20, 2016 21:06
73
Ik ben na 2 jaar ziekte ontslagen en ik heb een transitievergoeding ontvangen, alleen naar mijn idee een te laag bedrag. Overal lees je dat ook je vakantiebijslag meegenomen moet worden in de berekening, maar volgens mijn ex werkgever heb ik daar geen recht op en verwijzen naar artikel 3 en zeggen ze omdat mijn loondoorbetalingsverplichting is gestopt, ik in mei 2017 geen recht heb op enige vakantiebijslag en daarom deze op € 0,00 komt voor de berekening. Maar bij iedereen die een transitiever
Anne-Marie
oktober 20, 2016 21:07
74
Vervolg vorig bericht: Maar bij iedereen die een transitievergoeding krijg stopt toch deze loonbetalingsverplichting, want tenslotte wordt je ontslagen, anders krijg je ook geen transitievergoeding. Waarom staat er dan overal dat vakantiebijslag meegerekend moet worden? Als ik bij dat artikel kijk staat daar: De vakantiebijslag en de vaste eindejaarsuitkering waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst. Daar staat recht op zou hebbe
Anne-Marie
oktober 20, 2016 21:08
75
Vervolg vorige berichten: Daar staat recht op zou hebben bij voortzetting, maar staat niet dat deze voortzetting ook daadwerkelijk er moet zijn. Naar mijn idee klopt hun redenering dus niet. Hoe zit dit?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 25, 2016 11:14
1.75
Beste Anne-Marie, de transitievergoeding moet worden berekend aan de hand van het laatst verdiende loon. Niet het bedrag (70%) wat u heeft ontvangen tijdens de loondoorbetaling bij ziekte. De vakantiebijslag (meestal 8%) moet over dit bedrag worden berekend. De werkgever moet dus alsnog de (gehele) transitievergoeding betalen.
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:39
1.1.75
Ik heb de transitievergoeding berekend gekregen over 100% van mijn loon, alleen de vakantiebijslag (8,33%) is daarin niet meegenomen. Ze geven aan: op grond van Artikel 3 van het Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding moet bij de berekening van de transitievergoeding gerekend worden met de vakantiebijslag waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst gedeeld door twaalf.
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:40
2.1.75
Vervolg bericht: Zij zeggen dat omdat vanwege ontslag de loonbetalingsverplichting is gestopt ik over een jaar, dus in mei 2017 geen recht heb op enige vakantiebijslag en dat dit inhoudt dat voor de berekening van de transitievergoeding het bedrag voor vakantiebijslag op € 0,00 komt. Ik ben ontslagen dus krijg inderdaad volgend jaar van die werkgever geen vakantiebijslag meer.
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:41
3.1.75
Vervolg bericht: Naar mijn idee interpreteren ze de regel verkeerd, maar weet dat niet zeker en ik weet ook niet als het niet klopt wat zij zeggen hoe ik dit moet onderbouwen. Alleen zeggen jullie moeten wel vakantiebijslag erbij optellen accepteren ze niet en verwijzen ze weer naar dat artikel. Hoe kan ik dit weerleggen?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
oktober 26, 2016 12:24
1.3.1.75
Beste Anne-Marie, het lijkt mij verstandig om telefonisch contact met ons op te nemen zodat wij u hierover beter kunnen informeren. Dit kan op ons nummer: 088 - 20 50 899
Anne-Marie
oktober 25, 2016 16:38
76
Ik heb de transitievergoeding berekend gekregen over 100% van mijn loon, alleen de vakantiebijslag (8,33%) is daarin niet meegenomen. Ze geven aan: op grond van Artikel 3 van het Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding moet bij de berekening van de transitievergoeding gerekend worden met de vakantiebijslag waar de werknemer binnen twaalf maanden aanspraak op zou hebben bij voortzetting van de arbeidsovereenkomst gedeeld door twaalf.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 07, 2016 15:08
1.76
Beste Anne-Marie, bij het bepalen van de transitievergoeding moet de vakantiebijslag over het bruto maandsalaris berekend worden. Zelfs bij ziekte.
Ad
november 05, 2016 10:36
77
Ik zit inmiddels 15 maanden in de WGA (80-100 afgekeurd) met een LGU-periode van 38 maanden. Stel dat mijn werkgever en ik besluiten om op korte termijn op basis van een vaststellingsovereenkomst uit elkaar te gaan, verspeel ik dan rechten bij het UWV? Ik heb ergens gelezen dat je je niet schuldig mag maken aan verwijtbaar verlies van werk.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 10, 2016 12:30
1.77
Beste Ad, om het recht op WW veilig te stellen moet inderdaad in de vaststellingsovereenkomst staan dat de werknemer niet verwijtbaar is. Hierbij moet onder andere rekening worden gehouden met de opzegtermijn en de reden voor het ontslag. Het blijft hier echter niet bij. Om er zeker van te zijn dat u recht heeft op WW na het tekenen van een vaststellingsovereenkomst adviseer ik u om deze te laten controleren door een jurist.
Ineke
november 09, 2016 18:39
78
Hallo, ik ben na 2 jaar ziektewet afgekeurd en ik ontvang vanaf deze maand een IVA uitkering, ik heb altijd in de gezondheidszorg gewerkt maar gezien hart en vaat problematiek kan ik mijn werk niet meer uitoefenen, ik ben 63 jaar. Heb een eindgesprek gehad en mijn werkgever wil mij een tegemoetkoming bieden, het beleid van de Zorggroep is dat zij geen transitievergoeding betalen. Moet ik hiermee akkoord gaan, kan ik hier iets mee?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 10, 2016 12:54
1.78
Beste Ineke, dat ligt aan het aanbod van uw werkgever. Het is veruit in de meeste gevallen verstandig om hierover te onderhandelen met uw werkgever. De werkgever is namelijk ook na 2 jaar ziekte verplicht om de transitievergoeding te betalen bij ontslag. Wij zouden graag naar dit aanbod van de werkgever willen kijken om te kijken of er mogelijkheden voor u zijn.
Joanne
november 16, 2016 09:49
79
Vraag: ik heb een WAO uitkering 25-35% sinds 1998. Ik heb daarnaast altijd parttime gewerkt. Nu ben ik 6 maanden ziek en om die reden wordt mijn contract niet verlengd (3 jaar in dienst, dit zou mijn 2e verlenging worden, dus vaste aanstelling). Ik ga ziek uit dienst. Heeft dit gevolgen voor mijn WAO uitkering? Kan het zijn dat WAO helemaal vervalt omdat het minder dan 35% is?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
november 17, 2016 16:36
80
Beste Joanne, het zou best kunnen zijn dat u al in vaste dienst bent. Wanneer (meerdere) tijdelijke contracten elkaar hebben opgevolgd en u langer dan 24 maanden in dienst bent, dan geldt de laatste overeenkomst als voor onbepaalde tijd. Ik neem hierbij aan dat er geen afwijkende cao bepalingen van toepassing zijn. Als dit het geval is dan is uw werkgever verplicht gedurende 2 jaar loon door te betalen tijdens ziekte en gaat u dus nog niet ziek uit dienst.
mejet
december 18, 2016 10:21
81
Mijn man is sinds augustus 2016 ziek thuis vanwege terminale longkanker. Zijn werkgever wil nu dat hij een iva aanvraagt. Is dit verplicht? Wat ik zo lees houd hij dan netto in de maand minder over dan nu. En volgens mijn gegevens moet de werkgever tot 104 weken doorbetalen. En is het dan zo met een iva dat uwv 70% betaald en werkgever moet aanvullen?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
december 19, 2016 15:50
1.81
Beste Mejet, uw man is niet verplicht om op dat moment een IVA uitkering aan te vragen. Voor een IVA geldt namelijk een wachttijd van 104 weken. Als uw man wel een verzoek indient om dit te vervroegen -en vervolgens een IVA uitkering krijgt- dan kan de werkgever het loon verrekenen met de uitkering die uw man ontvangt. De hoogte van een IVA uitkering bedraagt in principe 75% van het maandloon.
Kees de Boer
januari 03, 2017 17:31
82
Hallo, Ik ben 2 jaar ziek geweest en nu voor de volle 100% afgekeurd. Aangezien mijn werkgever mijn dienstverband slapend houdt wilt hij ook mijn grote hoeveelheid vakantiedagen niet uitbetalen. Aangezien ik nog een dienstverband heb wil ik graag vakantie aanvragen en wil ik tijdens deze periode uitbetaald worden. Kan dit ?
Patrick Tates (arbeidsjurist)
januari 04, 2017 12:25
1.82
Beste Kees, wettelijke vakantiedagen mogen alleen worden uitbetaald bij het einde van het dienstverband. Dit is gebruikelijk per jaar 4 maal de overeengekomen arbeidsduur per week. Als u recht heeft op meer vakantiedagen dan het wettelijk minimum, dan kunnen deze worden uitbetaald wanneer dit in uw arbeidsovereenkomst of cao staat.
Kees de Boer
januari 04, 2017 20:07
83
Dat was helaas niet de vraag. Laat maar.
Patrick Tates (arbeidsjurist)
januari 06, 2017 13:51
1.83
Beste Kees, tijdens het dienstverband mogen vakantiedagen worden opgenomen. Of u wordt uitbetaald tijdens deze vakantiedagen wanneer u geen recht meer heeft op loon (nadat 2 jaar loondoorbetaling is verstreken) is onduidelijk. Dit is een grijs gebied waar ik geen antwoord op kan geven.
Inisiarev
januari 18, 2017 09:05
84
Van dec 1996 t/m mei 2009 heb ik in de WSW gewerkt. Hierna middels een naadloze overname naar een andere WSW werkgever gegaan ivm verhuizing andere gemeente. Aaneensluitend heb ik dus van dec 1996 t/m heden een WSW dienstverband. Hoe wordt nu het arbeidsverleden aangemerkt voor de transitievergoeding? Dienstverband in de WSW regeling, n.l. vanaf dec 1996 of feitelijke werkgever, ook al is dat diezelfde wettelijke WSW regeling, vanaf mei 2009? Pensioen ziet dit als 1 lang dienstverband.
Patrick (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
januari 19, 2017 17:12
1.84
Beste Inisiarev, bij een overname worden eerdere dienstjaren vóór de overname ook aangemerkt als dienstjaren bij de berekening van de transitievergoeding. In principe telt uw dienstverband vanaf 1996 t/m heden dus mee.
Angelique
januari 24, 2017 06:33
85
Mijn man was in okt 2016 104 weken ziek. Is 22% afgekeurd. Werkgever wil niet ontslaan ivm transitievergoeding dus slapend contract. Geen dag WW maar direct aangepaste baan via een UZB gevonden. Werkgever Wel tegen lager loon. Nu het vriest (bouw) kwam hij zonder werk. Werd man gekort op de WW (geen daggarantieloon) omdat hij niet ontslagen was. FNV heeft reeds bezwaar ingediend omdat man hier niets aan kan doen. Werd hij maar ontslagen! Nu dus een veel lagere WW. Wat zijn de kansen?
Brigitte
januari 24, 2017 07:42
86
Ik vraag mij af of ik recht heb op transitievergoeding. Na 4mnd ziek (burn out) getracht te reïntegreren, maar ik merk dat dit mijn herstel in de weg staat. Het is voor mij ook deels werkgerelateerd dat ik nu 4 mnd uit de running ben. Nu heb ik zelf gevraagd om contract beeindiging met wederzijds goedvinden omdat ik niet meer wil terugkeren en reïntegratie dus ook niet wenselijk is voor beide partijen. Heb ik nu recht op transitievergoeding? Word al 500 gekort de ltst 4 mnd dus kan het goed
brigitte
januari 24, 2017 07:46
1.86
Die 500 in bovenstaand bericht is 500 per maand oftewel inmiddels 2000 gekort totaal. Mocht ik recht hebben op transitievergoeding, hoe hoog is dat bedrag dan?
Patrick (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
januari 26, 2017 08:54
1.1.86
Beste Brigitte, bij een ontslag met wederzijds goedvinden bestaat het recht op transitievergoeding niet. Of u in een dergelijk geval recht heeft op een vergoeding is afhankelijk van wat er in de vaststellingsovereenkomst hierover staat. Daarover kunt u met de werkgever onderhandelen. Gezien het feit dat u zelf heeft aangegeven het contract te willen beëindigen, is uw onderhandelingspositie wel minder sterk.
Brigitte
januari 24, 2017 07:53
87
Ik weet dat ik mijzelf eerst moet beter melden en rekening moeten houden met een maand opzegtermijn.
Patrick (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
januari 26, 2017 08:58
1.87
Beste Brigitte, het is in de meeste gevallen onverstandig om een vaststellingsovereenkomst te tekenen wanneer u nog recht heeft op loondoorbetaling tijdens ziekte. Ook wanneer u zich beter meldt om enkel een vaststellingsovereenkomst te tekenen. Dit verhoogt de kans dat een eventuele uitkeringsaanvraag door het UWV wordt afgewezen. Laat een jurist eerst naar uw situatie kijken.
N.F
januari 24, 2017 11:25
88
Goedemiddag, Ik ben in 2016,na 2 jaar ziektewet,met wederzijds goedvinden onstlagen/onstlag genomen. Ik wist toen niet van het bestaan van een transitievergoeding af. Heb ik daar nog recht op?En zo ja, hoe moet je dat dan aanpakken? Bedankt!
Patrick (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
januari 26, 2017 09:01
1.88
Beste N.F., bij een ontslag met wederzijds goedvinden bestaat het recht op transitievergoeding niet. U heeft alleen recht op een vergoeding als dit in de vaststellingsovereenkomst is geregeld. U kunt binnen 14 dagen na ondertekening nog van de overeenkomst af. Als u nog binnen deze termijn zit kan ik u adviseren om contact op te nemen met een jurist om uw opties te bespreken.
Jeroen
januari 25, 2017 13:01
89
Goedendag.. Na 2 jaar ziek te zijn geweest, nu een Wia uitkering gekregen, werkgever laat mij slapend in dienst en wil geen transitie vergoeding betalen,naar uitbetaling van mijn vakantie uren en reiskosten tijdens mijn re-integratie zou wordt gekeken. echter werkgever reageert niet meer op mijn mails en vertraagd en vertraagd. in hoeverre kan ik hier iets aan doen? heb ik recht op uitbetaling van mijn uren en reiskosten? vriendelijke groet Jeroen.
Patrick (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
januari 26, 2017 09:53
1.89
Beste Jeroen, de transitievergoeding is alleen verschuldigd als het dienstverband wordt beëindigd. Bij een slapend dienstverband is daarvan geen sprake. Vakantiedagen mogen alleen tijdens het dienstverband worden uitbetaald wanneer deze uitkomen boven het wettelijk minimum. Uitbetaling van overige vakantiedagen en reiskosten (en of dat mag/kan) is afhankelijk van wat er in uw cao, bedrijfsreglement en/of arbeidsovereenkomst hierover wordt gezegd. Het is daarom verstandig om deze te raadplegen.
T IJff
februari 06, 2017 09:44
90
Ik ben in 2011 43 % afgekeurd en had medische urenbepering. Werkte nog 20 u per week op een IC van ziekenhuis. ( waar ik sinds 1980 werkzaam ben ). In Juli 2016 herkeurd op eigen verzoek wegens verslechtering gezondheid bij recidief kanker. Ik heb nu met terigwerkende kracht een IVA uitkering gekregen. Terugwerkende kracht wil zeggen tot maart 2015 ( 1e ziektedag ). In maart denk ik dat mijn contract ontbonden wordt. Welk loon gaan ze nu aanhouden voor berekening transitievergoeding ? Mvg T ijf
Avner (arbeidsjurist)
februari 07, 2017 16:12
1.90
Beste T IJff, de transitievergoeding die de werknemer ontvangt, wordt berekend op het bruto maandsalaris, deze vergoeding wordt dus niet berekend op wat er maandelijks aan salaris wordt uitbetaald. Het maandsalaris kan namelijk variabele componenten bevatten die ook bij de berekening meegenomen dienen te worden. De transitievergoeding wordt dus berekend op basis van 100% bruto maandsalaris vermeerderd met variabele componenten.
Mariska
februari 18, 2017 17:09
91
Hallo,mijn man. Basisonderwijs is sinds zomer 2016 aan het proberen terug te komen in zijn oude baan. Sinds afgelopen zomer heeft hij Wia , krijgt nog wel uitbetaald via werkgever. Diverse revalidatietrajecten verder is hij, 2,5 jaar later nu weer begonnen met reintegreren. Werkgever heeft nu aangeboden een vaststellingsovereenkomst op te willen stellen. Maar vraagt hem zich eerst beter te laten melden. Dit klinkt ons niet goed in de oren. Waarom eerst beter laten melden, wie heeft hier baat bij
Mariska
februari 18, 2017 17:10
92
En waarom? Vervalt dan bij akkoord geven zijn recht op WIA? En wat gebeurt er als hij (100 % afgekeurd eigen werk) elders aan de slag kan. Moet deze vergoeding dan worden terugbetaald?
Floor (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
februari 20, 2017 15:10
1.92
Beste Mariska, indien uw man niet beter is, is het niet verstandig dat hij zich beter meldt. Dit heeft gevolgen voor zijn uitkering. Het kan zo zijn dat de werkgever er baat bij heeft dat uw man niet als zieke werknemer uit dienst gaat. Indien u elders aan de slag gaat, zal dit inkomen verrekend worden met uw WIA uitkering.
Henk
maart 01, 2017 18:34
93
Hoi ik ben lang ziek geweest maar heb het reïntegratieplan doorlopen en werk nu 4 volle dagen de termijn van 2 jaar ziek is verstreken en haal net de volle 5 dagen niet loop dan echt op mijn tenen dus mijn voorstel was om mijn contract aan te passen naar 4 dagen nu zegt mijn werkgever dat dat kan maar dat ik dan nooit meer in de ziektewet kan bijvoorbeeld vd 4 dagen wordt ik er 2 ziek ze zeggen dat die 2 dan niet betaald worden is dat geen raar verhaal je betaald toch niet voor niks je zieke ko
Henk
maart 01, 2017 23:22
94
Kan iemand mij hier antwoord op geven is dit een truc van mijn werkgever om van me af te komen ik heb altijd netjes overal aan meegewerkt om mijn herstel te bevorderen
Latoya Juristen Arbeidsrecht Nederland
maart 10, 2017 17:26
95
Beste Henk, op grond van de informatie die u mij geeft zou ik niet weten waarom u daarna geen recht meer zou hebben op doorbetaling van uw loon bij ziekte? Uw arbeidsovereenkomst wordt aangepast naar 4 dagen. Wanneer u helaas toch weer ziek wordt, gaat u opnieuw de Ziektewet in.
Lida
maart 18, 2017 16:44
96
Beste, Ik loop iets vooruit op de situatie maar het zit me nogal dwars. Sept 2014 ben ik ziek geworden. In deze periode heeft de werkgever 2 keer contact opgenomen de rest kwam uit mijzelf. Ik ben in 2015 van febr tot okt weer 20 uur gaan opbouwen maar ging van okt 2015 tot mei 2016 in therapie voor ptss. In deze periode geen contact met de werkgever ik ben zelf twee keer langs geweest omdat ik niet wilde dat ze me vergaten. De ptss is getriggert door een cursus zelfmanagement welke ik verplicht
Lida
maart 18, 2017 16:53
97
te volgen vanuit directie in Amerika. Maar volledig herstel gaat niet en moet ik volgens de arbo accepteren. Ook de arbeidsdeskundige zegt dit maar de werkgever zegt dat ik mijn werk niet kan doen omdat dit een nieuwe baan is die voor 40 uur telt. Mijn oude baan bestaat nirt meer in de twee jaar dat ik ziek ben. Ik doe nu voor 16 uur het"nieuwe werk" en hoop op 20. Maar als mijn werkgever dat niet wil wat staat me dan te wachten? Loonsanctie loopt tot sept 2017. Groet Lida
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 03, 2017 10:04
1.97
Beste Lida, als de werkgever vindt dat u uw werk niet goed kan uitvoeren bij een dienstverband van 20 uur, kan hij besluiten om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Dit mag pas na september 2017. Tijdens de eerste twee jaar ziekte en de loonsanctie geldt er namelijk een opzegverbod.
rosette
maart 21, 2017 09:35
98
Ik vraag dit voor mijn collega, Heeft ze recht op een transitievergoeding als het uwv haar af gaat keuren? groetjes
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
maart 22, 2017 10:38
1.98
Beste Rosette, uw collega heeft recht op een transitievergoeding wanneer zij op initiatief van de werkgever wordt ontslagen en zij minimaal 2 jaar in dienst was. Wanneer het UWV voor een percentage afkeurt, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat zij ontslagen wordt. Maar deze afkeuring zal haar recht op een transitievergoeding, als zij hier in beginsel recht op heeft, niet beperken.
Anjo
maart 23, 2017 17:54
99
Bestond die transitievergoeding ook al in 2010???
Anjo
maart 24, 2017 22:57
100
Bestond die transitievergoeding ook al in 2010???
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
maart 28, 2017 16:40
1.100
Beste Anjo, de transitievergoeding in zijn huidige vorm is ingevoerd met de Wet Werk en Zekerheid in juli 2015. Wel bestond er voor die tijd een ontbindingsvergoeding en een vergoeding wegens kennelijk onredelijk ontslag, deze zijn grotendeels vervangen door de transitievergoeding.
Ebeltje
april 02, 2017 23:03
101
Beste arbeidsrecht, Heb een vraag ik zit bijna 2 jaar in ziektewet. Kom niet meer aan werk(helaas) Nu zei bedrijfsarts ik een wia aan moet vragen. Maar hoorde van mijn vriendin ik beter een iva aan kan vragen.wat is het verschil tussen een wia of iva,hoop dat u mij hier een antwoord op kan geven,alvast vriendelijk bedankt mvg ebeltje
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
april 03, 2017 09:34
1.101
Beste Ebeltje, WIA is de uitkering die u krijgt als u door ziekte niet of minder kunt werken. Deze kunt u aanvragen als u bijna 2 jaar ziek bent. WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De WIA bestaat uit 2 soorten uitkering, namelijk de WGA-uitkering (werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten) en de IVA-uitkering (inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten). Wanneer de kans klein is dat u herstelt komt u in aanmerking voor een IVA uitkering.
Diana
april 07, 2017 17:35
102
Na een werkperiode van 5 jaar ben ik door een ongeval in de ziektewet gekomen. In december 2016 zat ik 2 jaar in de ziektewet. Momenteel heb ik een WGA uitkering van het UWV. Mijn werkgever wil mijn contract ontbinden en een vergoeding aanbieden. Hoe weet ik of het bedrag dat ik aangeboden krijg correct is. En als ik dit aanneem heeft dit dan consequenties voor de uitkering?
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
april 10, 2017 15:35
1.102
Beste Diana, de werkgever heeft de mogelijkheid om u te ontslaan na 2 jaar ziekte. Dit kan door een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV of door middel van een vaststellingsovereenkomst. In beide gevallen heeft u recht op een transitievergoeding. Het aannemen van deze vergoeding heeft geen invloed op uw uitkering. U kunt zelf de transitievergoeding berekenen op onze site: http://www.transitievergoeding.nl/transitievergoeding-berekenen/ om deze te vergelijken met het voorstel.
Corrie
april 10, 2017 09:58
103
Beste Arbeidsrecht medewerker. Ik ben sinds augustus 2016 afgekeurd en krijg een IVA uitkering. Op 1 april as loopt mijn arbeidscontract af en ik heb van mijn werkgever een voorstel gekregen ( vaststellingsovereenkomst) incl. een transitievergoeding. Als ik deze vergoeding accepteer wordt deze dan verrekend met mijn uitkering van het UWV of staat dit er los van. Ik hoor graag van. MVRG.
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
april 11, 2017 09:16
1.103
Beste Corrie, de transitievergoeding staat los van de IVA-uitkering van het UWV. U kunt dus akkoord gaan met de vaststellingsovereenkomst, mits u er zeker van bent dat deze juridisch juist is opgesteld. Ik raad u aan deze te laten nakijken door een jurist. Wij kunnen dit ook voor u doen.
Wim
april 12, 2017 12:14
104
Ik heb een vraag over een slapend arbeidscontract waar een concurrentie beding in staat. Mijn zoon dreigt een slapend arbeids contract te krijgen en in zijn contract staat een concurrentie beding blijft dat dan nog geldig of kan je daar onder uit hij is nu bezig met zijn 2e spoor Vrg Wim
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
april 18, 2017 14:39
1.104
Beste Wim, wanneer uw zoon in een slapend dienstverband beland blijft het contract tussen uw zoon en zijn werkgever gelden en daarmee ook het concurrentiebeding wat hierin is opgenomen. Hier zal hij dan ook, helaas, niet onder uit kunnen komen.
Cgm
mei 23, 2017 01:31
105
Mijn man heeft een vervroegde iva uitkering gekregen. 100% afgekeurd, krijgt nu per juni 2017 van uvw. De werkgever moet tot juni 2018 Loon aanvullen omdat hij nog geen twee jaar thuis is, Hij heeft daar dit jaar 25 jaar gewerkt. Heeft hij recht op een transitievergoeding? Zo ja wanneer heeft hij daar dan recht op ? En bij wie moet je dat dan aanvragen.
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
mei 24, 2017 15:17
1.105
Beste Cgm, uw man zal alleen een transitievergoeding kunnen ontvangen als hij daadwerkelijk ontslagen wordt. Tot en met juni 2018 zal uw man niet ontslagen mogen worden omdat het opzegverbod nog geldt. Bij ontslag is er recht op een transitievergoeding als de werkgever het initiatief tot ontslag neemt EN uw man minimaal 2 jaar in dienst is geweest. De werkgever moet de transitievergoeding uitbetalen binnen 1 maand na het ontslag, zoek daar dus contact mee voor de uitbetaling.
Albertha
juni 03, 2017 12:38
106
Ik heb een vast contract en ben 9 maanden ziek in het verleden heb ik wia uitkering gehad ben toen weer gaan werken ben toen overgenomen door een ander schoonmaak bedrijf in nov 2015 in aug 2016 ben ik de ziektewet ingegaan met de zelfde klachten krijg nu weer wia en ben afgekeurd voor 100% met terugwerkende kracht aug 2016 mijn vraag: Heb ik recht op transitievergoeding en krijg ik mijn vakantieuren wel uitbetaald op de eindafrekening
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
juni 07, 2017 11:39
1.106
Beste Albertha, tijdens de eerste 2 jaar ziekte geldt er een opzegverbod voor de werkgever. U mag dan niet ontslagen worden. Zolang u niet ontslagen wordt, heeft u nog geen recht op een transitievergoeding. Als u na 2 jaar ziekte ontslagen wordt heeft u wel recht op een transitievergoeding. Uitbetaling van de vakantiedagen wordt doorgaans middels de eindafrekening gedaan.
T IJff
juni 16, 2017 13:44
107
IK ben 37 jaar werkzaam geweest in een ziekenhuis. In 2011 heb ik een med urenbeperking gekregen en werkte toen nog 20 uur op de intensive care. Echter gezondheid werd snel slechter ( kanker ) en ik heb vorig jaar juni 2016 een beslissing van het UWV gekregen dat ik met TERUGWERKENDE kracht een IVA uitkering krijg met ingang van april 2015. Ik word slapend in dienst gehouden helaas. Werkgever heeft eerst ziekengeld betaald, welke veranderd moest worden in IVA uitkering. Nu heeft de werkgever vol
t ijff
juni 16, 2017 13:45
108
IK ben 37 jaar werkzaam geweest in een ziekenhuis. In 2011 heb ik een med urenbeperking gekregen en werkte toen nog 20 uur op de intensive care. Echter gezondheid werd snel slechter ( kanker ) en ik heb vorig jaar juni 2016 een beslissing van het UWV gekregen dat ik met TERUGWERKENDE kracht een IVA uitkering krijg met ingang van april 2015. Ik word slapend in dienst gehouden helaas. Werkgever heeft eerst ziekengeld betaald, welke veranderd moest worden in IVA uitkering. Nu heeft de werkgever vol
T IJff
juni 16, 2017 13:48
1.108
Het bericht wil niet in zijn geheel aankomen helaas. Wat er achter moest is: Nu heeft de werkgever volgens mij dus pensioenpremie afgedragen terwijl er sinds april 2015 eigenlijk een premievrije opbouw had moeten plaatsvinden ( staat in pensioenvoorwaarden ). Kan ik teveel afgedragen pensioenpremie terugvragen bij mijn werkgever ?
Latoya Juristen Arbeidsrecht Nederland
juni 16, 2017 17:04
1.1.108
Beste T IJff, als het goed is zou het als volgt moeten zijn: vanaf april 2015 ontvangt u geen loon meer (want u ontvangt IVA). Dat betekent dat er vanaf april 2015 ook geen pensioen ingehouden en afgedragen kan worden. Als de werkgever hier fouten in heeft gemaakt moet hij dat corrigeren. U kunt zelf nooit pensioenpremie ontvangen van uw werkgever. Pensioenpremie moet door werkgever altijd afgedragen worden aan de pensioenuitvoerder.
marco
juni 16, 2017 18:22
109
Ik ben 100% afgekeurd. En werkgever ontslaat me niet is hij dan verplicht cao vastgestelde bonussen uit te betalen ? en cao geregelde vergoeding bij 12,5 jaar dienstverband moet hij deze ook gewoon uitbetalen ?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 14:18
1.109
Beste Marco, wanneer er in de cao staat dat u deze uitkeringen uitbetaald krijgt wanneer u een dienstverband heeft bij de werkgever heeft u wel recht op deze uitkeringen. Uw dienstverband is namelijk niet beëindigd. Wanneer er staat dat u werkzaam moet zijn om recht te hebben op deze uitkeringen heeft u hier geen recht op. U bent immers niet meer werkzaam.
marco
juni 20, 2017 15:51
110
Aanvullende vraag nog is zoveel vaag en onduidelijk over slapend contract. hoor ik ook nog gewoon elke maand een loonstrook te krijgen ? of iets van bericht van het bedrijf ? of is het gewoon echt op papier blijf je in dienst maar zolang je niet kan werken heb je geen rechten of plichten meer ????
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 12:17
1.110
Beste Marco, de arbeidsovereenkomst is niet beëindigd, op papier bent u dus nog in dienst bij de werkgever. De loonbetalingsverplichting komt na twee jaar te vervallen. De werkgever hoeft u dus geen loon meer te betalen. Hierdoor ontvangt u ook geen loonstrook meer.
Yanieke
juni 20, 2017 22:19
111
hallo, Okt 2017 krijg ik ontslag wegens het niet meer kunnen uitvoeren van mijn werk naar een heup operatie ik heb nog geen passende functie kunnen vinden in het spoor 2 traject. mijn werkgever moest mijn een jaar langer doorbetalen ivm het niet na komen van de re-integratie afsrpaken. Heb je altijd recht op een trasitievergoeding? als ze het contract verbreken? Heb 12 jaar lang gewerkt bij deze werkgever maar heb geen recht op een WIA uitkering, heb je altijd recht op WW na ontslag? Groet
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 14:28
1.111
Beste Yanieke, wanneer de werkgever na de loonsanctie ontslag aanvraagt bij het UWV, heeft u recht op de transitievergoeding. Wanneer het ontslag middels een vaststellingsovereenkomst verloopt, kan er van de transitievergoeding afgeweken worden. Voor het aanvragen van een uitkering, is het belangrijk om de vaststellingsovereenkomst door een jurist te laten controleren. Wij kunnen dit voor u doen. Het UWV zal dan oordelen of u in aanmerking komt voor een WW-uitkering.
Andre
juni 24, 2017 22:48
112
Goedendag, Ik krijg vanaf volgende maand een wga uitkering voor 37% voor de overige 63% blijf ik werken. Mijn werkgever (WSW) wil mijn contract niet aanpassen en slapend houden. Wat nu als ik een paar weken ziek wordt (ik moet binnenkort geopereerd worden en 6 weken revalideren). Moet bij deze 6 weken dan gewoon uitbetalen ?? (Ik ben immers al langer dan 2 jaar ziek en heeft hij dus doorbetaalverplichting meer.
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 14:59
1.112
Beste Andre, wanneer uw contract niet aangepast wordt en u opnieuw ziek wordt, hoeft de werkgever u inderdaad niet door te betalen. Hij heeft namelijk al 2 jaar aan zijn loonbetalingsverplichting voldaan. Hij hoeft u alleen nog loon te betalen wanneer u werkt.
Andre Janssen
juli 01, 2017 11:35
1.1.112
Dat is mij dus nooit verteld. Kan ik op een of andere manier mijn werkgever afdwingen dit op een andere manier op te lossen. ???
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 06, 2017 15:35
1.1.1.112
Beste Andre, er zou op dat moment gekeken moeten worden wat de reden van de ziekte is. U doet er verstandig aan contact op te nemen met een jurist.
Pascal
juni 26, 2017 15:37
113
Op basis van welk salaris wordt de transitievergoeding berekent? In mijn geval in 1e instantie deels WIA afgekeurd en ander deel nieuw arbeidscontract met lager salaris en minder uren. Nu 100% afgekeurd maar zou jammer zijn als ik de transitievergoeding kreeg over het laatste contract ipv het normale contract voor ik ziek werd.
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juni 30, 2017 14:42
1.113
Beste Pascal, de transitievergoeding wordt berekend over uw laatst verdiende salaris en dus over het arbeidscontact dat u nu heeft. Toen uw arbeidsovereenkomst werd aangepast had u afspraken kunnen maken in een vaststellingsovereenkomst over een ontslagvergoeding van de uren die zijn komen te vervallen.
marco
juli 03, 2017 16:31
114
Hoi bedankt voor de reactie. Nou heb ik nog 1 vraag over begin dit jaar zijn er bij mij 120 uur afgeschreven voor de zomervakantie deze valt nu alleen tijdens mijn slapend contract. Moet mijn werkgever deze dagen nu nog gewoon uitbetalen of mag hij deze nu ook zonder overleg gewoon terug zetten bij mijn verlofuren ? is op mijn laatste loonstrook nog niet gebeurt dus kan ik dit ook niet meer nakijken als ik geen loonstrook meer krijg gr, marco
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 06, 2017 15:26
1.114
Beste Marco, als u tijdens het dienstverband niet daadwerkelijk verlofuren opneemt, kunnen deze niet zomaar afgeboekt worden door de werkgever. Ik adviseer u hierover in overleg te treden met de werkgever. Houdt u er rekening mee dat er alleen bij einde dienstverband een eindafrekening wordt opgemaakt, waarbij nog openstaande verlofuren uitgekeerd worden. Mocht u er niet uitkomen kunt u contact met ons opnemen.
Lucky
juli 04, 2017 21:52
115
Ik zit al 2 jaar in de ziektewet. Brief van UWV gekregen dat ik in aanmerking kom voor de WIA-uitkering (WGA) 80-100% afgekeurd. Ik heb een vaste baan en deze maand loopt mn ziektewet af, dan gaat mijn WIA-uitkering in. Heb ook nog 490 uren aan vrije dagen open staan, is er verder nog wat jezelf moet regelen etc? Krijg ik ook een transitievergoeding omdat ik nog vele uren open heb staan? Gr Lucky
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
juli 06, 2017 15:18
1.115
Beste Lucky, wanneer de werkgever overgaat tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst heeft u recht op uitbetaling van de nog openstaande vakantiedagen en eventueel een beëindigingsvergoeding. Wanneer de beëindiging via het UWV verloopt heeft u recht op de wettelijke transitievergoeding. Wanneer de beëindiging middels een vaststellingsovereenkomst verloopt kan er van de wettelijke transitievergoeding worden afgeweken.
Lucky
juli 06, 2017 17:21
1.1.115
Bedankt voor de informatie
Ingrid
juli 24, 2017 12:41
116
Geachte meneer/mevrouw. Na 2 jaar ziek thuis ben ik voor 80 tot 100 procent afgekeurd door UWV en recht op uitkering. Het gaat 15 augustus in. Vandaag krijg ik een mail van werkgever met het voorstel om het slapende contract wat vanaf 15 augustus in werking treed om te zetten naar een beëindiging zodat ze het opgebouwde vakantiegeld dan kunnen uitkeren waar ik anders geen recht op heb. In mijn ogen heb ik sowieso recht op vakantie geld en bij beëindiging recht op een transitie vergoeding. Is
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
augustus 02, 2017 15:15
1.116
Beste Ingrid, uitkering van het vakantiegeld heb je altijd recht op. Dit wordt jaarlijks uitgekeerd. De transitievergoeding heeft u alleen bij beëindiging recht op. Wanneer de beëindiging bij het UWV aangevraagd wordt, heeft u recht op de wettelijke transitievergoeding. Deze dient op de eindafrekening opgenomen te worden. Wanneer de beëindiging middels een vaststellingsovereenkomst gaat, kunnen partijen de hoogte van de vergoeding zelf vaststellen.
Peter
augustus 02, 2017 12:13
117
Hallo, Mijn vrouw is op de kop af, precies 2 jaar in dienst (2 x 1 jaarcontract), echter word haar contract nu niet verlengd en gaat ze ziek uit dienst. Haar werkgever is echter eigenrisicodrager en blijft voorlopig verantwoordelijk voor re-integratie en uitbetaling ziektewet (Dit wordt geregeld door een extern bedrijf), hoe zit dan precies met een eventuele transitievergoeding?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
augustus 02, 2017 15:04
1.117
Beste Peter, wanneer uw vrouw 2 jaar of langer in dienst is geweest en de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever niet wordt verlengd, heeft uw vrouw recht op de transitievergoeding. Deze dient ze bij de werkgever op te vragen en moet binnen 3 maanden na einde dienstverband uitgekeerd worden. Daarna vervalt het recht op de vergoeding.
Xavier
augustus 14, 2017 14:42
118
Hoi, komend januari ben ik 24 maanden (gedeeeltelijk) ziek. Ik heb in deze 24 maanden voornamelijk gedeeltelijk gewerkt, zeg varierend van 12 uur per week tot 34 uur per week. Ik heb een 40 urige contract. Ondanks dat er nog ruim 3 maanden te gaan is ben ik bang dat ik niet de 100% arbeidsgeschikt kan werken ... ik denk dat ik op de 80% blijf steken, wat betekent dat ik nog maar 32 uur kan werken. Wordt ik dan in jan 2018 ontslagen of kan ik 32 uur werken en dat de overige 8 wordt vergoed?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
augustus 28, 2017 09:52
1.118
Beste Xavier, het UWV zal toetsen hoeveel u kunt werken en of u een uitkering toegewezen krijgt. Na twee jaar ziekte geldt er geen opzegverbod meer voor de werkgever. Zij kunnen eventueel overgaan tot ontslag. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
N.Lammers
augustus 14, 2017 19:11
119
Hallo Op 16 augustus gaat mijn man in de Wao, mijn man is dan 18 jaar en 5 maanden in dienst. Hij wordt volgende maand 63 jaar. Volgens zijn werkgever kunnen ze hem dan niet ontslaan en krijgt hij 1,5 jaar een bijbetaling van 10% van zijn bruto maandsalaris, klopt dit of moeten ze een transitievergoeding uitbetalen? groetjes N.Lammers
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
augustus 30, 2017 13:56
1.119
Beste N.Lammers, op basis van deze informatie kan ik niet oordelen of de regeling klopt. Het kan zijn dat hier afspraken over zijn gemaakt. Ter beoordeling kunt u de stukken naar ons toesturen. De werkgever hoeft alleen een transitievergoeding te betalen, bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Wanneer de arbeidsovereenkomst niet beëindigd wordt, ontstaat er ook geen recht op een vergoeding.
Linda
augustus 22, 2017 10:14
120
Na 2 jaar ziekte nu voor 100% afgekeurd, als mijn werkgever mij nu ontslaat heb ik dan recht op een transitievergoeding als gemeente ambtenaar? Na 24 jaar in dienst (ben 62 jaar)
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
augustus 28, 2017 10:18
1.120
Beste Linda, het recht op een transitievergoeding bestaat als de arbeidsovereenkomst na minimaal 2 jaar wordt beëindigd. Ambtenaren werken niet op basis van een arbeidsovereenkomst, maar op basis van een publiekrechtelijke aanstelling. Daarom is de transitievergoeding niet van toepassing op ambtenaren.
Kees
augustus 30, 2017 19:55
121
Hoi,ik ben begin maart aangereden door een snorfiets,toen knapte er iets bij me in het hoofd,ik werk maar 2 uurtjes,bij de neuroloog hebben ze een mri scan gemaakt,blijk dat ik een kleine herseninfarct hebt gehad,normaal werk ik 4 uur per dag,ik werk volgend jaar 40 jaar bij sodexo,nu willen ze dat ik me af laat keuren is beter voor mij gezondheid,eerlijk gezegd heb ik er veel lastvan de herseninfarct,ik heb bij de UWV papieren aangevraagd,ik ben 59 jaar,ik zei tegen mijn baas,ik wil er ook ook
Kees
augustus 30, 2017 19:59
1.121
Ik wil toch wat geld zien,van sodexo,anders blijf ik doorwerken met me,klachten,geheugenverlies,en evenwichtstoornissen,en veel andere klachten,ze willen dat ik me af laat keuren,ik wil toch wat zien,vanaf maart 2017 loop ik pas in de ziekte wet
Floor (Juristen ArbeidsRecht Nederland)
augustus 31, 2017 10:33
1.1.121
Beste Kees, voor de eerste 2 jaar ziekte zal de werkgever uw loon moeten doorbetalen. Hierna kan de werkgever u ontslaan, maar dat hoeft hij niet te doen. Als de werkgever het initiatief neemt tot uw ontslag heeft u recht op een transitievergoeding. Het ontslag kan via het UWV of via een beëindigingsovereenkomst.
INEZ
september 20, 2017 14:01
122
Op 27 juli ben ik door de UWV- arts voor 75 % afgekeurd. Ik krijg met ingang van 31 augustus een loongeraleerde uitkering van 75%. Hierbij is door het UWV uitgegaan dat ik 2 keer 2 uur per week zou blijven werken. Sinds oktober vorig jaar werk ik 2 x 2 uur ziek therapeutisch in mijn oude baan. Ik zou graag dit werk blijven doen.Ik heb oorspronkelijk een contract van 16 uur. Nu biedt mijn werkgever mij een slapend contract aan en moet ik het werk wat ik nu doe opgeven. Wel zou ik nog vrijwillige
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
september 29, 2017 11:15
1.122
Beste Inez, wanneer u niet in staat bent om werkzaamheden uit te voeren wegens ziekte wordt uw dienstverband na 2 jaar automatisch een slapend dienstverband. Voor de uren die u nog in staat bent om te werken moet de werkgever passend werk voor u beschikbaar stellen, tenzij hij overgaat tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Marian
september 26, 2017 13:02
123
Na 2 x herseninfarct (2012 en 2016) ben ik sinds aug.2017 100% afgekeurd. Dus heb ik sindskort een IVA uitkering van het UWV. Maar ik ben ruim 25 jaar in dienst van een zorginstelling. Nu wil mijn werkgever mijn dienstverband niet beeindigen maar mijn slapend in dienst houden tot mijn AOW leeftijd. (geb.datum 26-05-1956). Heb ik dan nog ergens recht op want ik blijf als werknemer in dienst ?? Kan mijn werkgever mij tot AOWleeftijd in dienst houden zonder dat ik ontslagvergoeding o.i.d. ontvang ?
Floor (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
september 26, 2017 15:56
1.123
Beste Marian, de werkgever kan er voor kiezen om u slapend in dienst te houden na 2 jaar ziekte, om het betalen van de transitievergoeding te ontlopen. De enige manier waarop het dienstverband dan nog kan eindigen is als u deze zelf beëindigd. U heeft dan echter geen recht meer op de transitievergoeding, dus deze ontslagroute raad ik dan ook niet aan.
gino
oktober 09, 2017 22:45
1.1.123
was 4 okt 2 jaar ziek dus moet er nog een gesprek plaatsvinden betreffende de wijze van ontslag en de transitievergoeding:heb wel bezwaar gemaakt tegen de WIA-beslissing. moet het gesprek en de uitkering dan toch binnen een maand na 4 okt. hebben plaatsgevonden?
Latoya (Juristen Arbeidsrecht Nederland)
oktober 16, 2017 10:20
1.1.1.123
Beste Gino, de werkgever is na 2 jaar ziekte niet verplicht om de arbeidsovereenkomst te beëindigingen. Alleen wanneer er gekozen wordt voor ontslag zal er een gesprek plaatsvinden en heeft u recht op de transitievergoeding. Het maakt niet uit wanneer dit gesprek plaatsvindt.

Reageer