De gezagvoerder van een vlucht gaat slapen buiten de cockpit. De copiloot wordt ermee geconfronteerd dat hij het toestel alleen moet besturen. Eenmaal aan de grond dient de copiloot een klacht in. Het resultaat is dat de gezagvoerder wordt ontslagen. Zijn werkgever oordeelt dat zijn gedrag in strijd is met de wet én de regelgeving van de werkgever, opgenomen in de Operation Manuals.
Zonder geldige reden slapen betekent ontslag
De gezagvoerder vecht zijn ontslag aan via de kantonrechter. Hij stelt wel degelijk een dringende reden gehad te hebben om de cockpit te verlaten. Voor zo’n reden biedt de Operation Manuals een mogelijkheid. Maar dan moet die reden wel overtuigend zijn. En die kon de gezagvoerder niet produceren. De rechter oordeelt uiteindelijk dat niet bewezen is dat de gezagvoerder de cockpit voor een uur verliet om te slapen. Het is het woord van de copiloot tegenover het zijne. Wel vindt de rechter overtuigend bewezen dat hij zonder geldige reden in slaap viel ín de cabine. Hiermee houdt de rechter het ontslag in stand. De gezagvoerder wordt namelijk verondersteld de regels te kennen. De rechter komt tot het oordeel dat de gezagvoerder die moedwillig heeft overtreden.
Meer over ontslag via kantonrechter
Dreigt ontslag voor u ?
Neem contact op met de ontslagjuristen van Juristen ArbeidsRecht Nederland via 088 20 50 899. U spreekt onmiddellijk een ontslagjurist. Of mail info@transitievergoeding.nl
Laat onze arbeidsjuristen uw beëindigingsovereenkomst controleren.
Ook voor u? Onze juristen beoordelen direct of u recht heeft op een hogere vergoeding.
Mail onze juristen en krijg direct antwoord op uw vragen over ontslag.